HOE EN WAAROM: RECOVERY STEP

8 januari 2021 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Het hoe en waarom van de recovery step

Vele van jullie zullen de term wel eens voorbij hebben zien komen en misschien weten enkele ook wat het precies is maar het overgrote deel van de spelers en trainers hebben geen idee wat een recovery step is, hoe die gedaan moet worden en waarom je hem zou moeten doen.

De naam recovery step is eigenlijk een verkeerd woord, het zegt eigenlijk dat je in de problemen bent en dat je moet herstellen, maar dat is helemaal niet het geval een recovery step is de ultieme balans en controle in je voetenwerk op de baan. Pas als je niet in staat bent om een recovery step te maken dan heb je een probleem want dan ben je uit balans, je hebt voor aan het net een veel te grote stap moeten maken of je hebt zoveel moeten geven om een shuttle te halen dat je voorover buigt en je zwaartepunt ver over de knie van je uitstap been heen ligt.

De recovery step is een rapid deceleration type voetenwerk, en dat betekent dat je weigert om door te zakken in een landing en juist snel weerstand wil bieden aan het doorzakken. Hierdoor maak je gebruik van je excentrische kracht, dat is een spanning in de spieren die ontstaat in een fractie van een seconde na de landing. Door gebruik te maken van de spanning kost het je geen energie om terug te komen van je uitvalspas, als je geen weerstand biedt aan de landing en gewoon doorbuigt dan is die spanning verdwenen en zal je weer concentrische kracht moeten gebruiken om met een afzet weg te komen deze concentrische kracht kost energie.

De recovery step is niets minder dan een energiebesparing in het voetenwerk met als extra voordeel een perfecte balans. Als je de recovery step aan het net moet beschrijven dan is het een uitvalspas waarbij je bovenlichaam rechtop blijft en het zwaartepunt niet over je knie komt, zodra je de voet vloercontact heeft zet je af om een kleine hink naar achteren te maken, het is een hink met alleen het uitvals been waarbij je de afstand tussen je twee voeten dus verkleind.

Als je met je zwaartepunt over je knie heen bent dan ben je niet meer instaat om een recovery step te maken. Een recovery step kan je in alle hoeken maken zowel aan het net als op de achterlijn, in de FH, BH en op de ARH. Hierbij een video over het voetenwerk waar ook de recovery step in voor komt: https://www.youtube.com/watch?v=Rc3DZ2XdlBw

De recovery step is niet nieuw zelfs in opname uit de jaren 90 is die zo nu en dan te zien, en ook vandaag zijn er spelers die het doen zonder het te weten. Een coach die ik op een van mijn trainersopleidingen had vertelde me dat hij dit nog nooit had gezien bij topspelers, ik vroeg hem wie hij zeer goed had bestudeerd en waarvan hij zeker wist dat die het niet deed. Lin Dan was zijn antwoord hij had echt heel veel tijd besteed aan het bekijken van video’s van deze speler. Ik kon een glimlach niet onderdrukken want als er een speler is de de recovery step bijna altijd gebruikt dan is het wel Lin Dan. Later moest hij erkennen dat hij het niet had gezien maar nu dat hij het wist wel kon zien dat Lin Dan de recovery step heel veel gebruikt. Dit is ook het probleem met voetenwerk training in Europa er wordt niet in detail gekeken naar wat er gebeurd op de baan en daarom vallen dingen als voetenstand (uit een van mijn vorige stukjes) en de recovery step niet op. Ik heb het geluk gehad jarenlang leiding te mogen geven aan een groepje trainers die juist heel erg op gingen in deze details, het leiding geven veranderde in een samenwerking en nu zijn deze trainers zelf specialisten op dit gebied. Onder deze trainers is zoveel kennis die in ons land nagenoeg niet beschikbaar is omdat ze bijna allemaal in het buitenland werken. De recovery step en de uitgebreide uitleg daarover vanuit alle hoeken zit in de nieuwe online cursus van de VBO “VOETENWERK IN DETAIL” deze gaat de komende maanden van start maar je kunt je nu al aanmelden bij [email protected]