Voetenwerk: Tijd, Ruimte & Energie

6 januari 2021 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Voetenwerk: Tijd, Ruimte & Energie (TRE)

In Badminton hebben we een aantal moderne manieren om te kijken naar hoe effectief we zijn op de baan en een van de manieren is TRE en dat staat voor TIJD, RUIMTE & ENERGIE. We kunnen het onze tegenstander heel erg makkelijk maken door hem veel tijd en ruimte te geven door bijvoorbeeld de shuttle elke keer naar hem toe te spelen terwijl we zelf als een kip zonder kop over de baan rennen (Energie). Ik geef dit voorbeeld want het is heel eenvoudig te herkennen als je tegen iemand speelt die veel beter is als dat jezelf ben. Dan sla je de shuttle elke keer terug terwijl je onder druk staat, je bent niet in staat je tegenstander te laten lopen.

Jij bent nu het slachtoffer van TRE terwijl je tegenstander TRE aan jou oplegt, jouw doel moet dus zijn om deze rol om te draaien of minimaal zoveel mogelijk te neutraliseren. TRE is eigenlijk niets meer of minder dan wiskunde op de baan, het is logisch nadenken over waar je gaat spelen ten opzichte van je mogelijkheden. Je mogelijkheden worden bepaald door een aantal factoren, op de eerste plaats is het jouw voetenwerk, op de tweede plaats jouw technique en op de derde plaats jouw uithoudingsvermogen. Er zijn meer factoren maar die kan je nagenoeg allemaal onderverdelen in deze drie groepen.

Met het juiste en goede voetenwerk ben je in staat de ruimte voor je tegenstander op jouw baanhelft te beperken, goed voetenwerk leidt automatisch tot een beter technique want als je op tijd en op de juiste manier bij de shuttle kan komen heb je tijd gemaakt om je techniek op een goede manier uit te voeren, omdat je op tijd bent (ruimte) kan je technisch juiste slagen uitvoeren (tijd) nu kan je de tegenstander onder druk zetten (Energie).

Goed voetenwerk begint met de juiste timing van de split step, er voor zorgen dat je niet tegen de voeten in gespeelt kan worden door een neurale split step te maken of een bewuste keuze te maken met een richting bepaalde split step (als je tegenstander bvb onder druk staat), kom zo snel mogelijk in de vlucht van de shuttle, je eerste stap/hink of correctie step is er op gericht de hoek ten opzichte van de shuttle te verkleinen, start met het been dat je een binnenbocht geeft dus een beweging die je naar de shuttle doet toe bewegen en geen buitenbocht waarbij je van de shuttle af beweegt. Bijvoorbeeld je speelt een longline clear vanaf je ARH en je krijgt weer een shuttle in je ARH terwijl je net op weg was naar het midden van de baan, als je dan start met je rechterbeen dan maak je een buitenbocht waarbij je je dus van de vlucht van de shuttle weg beweegt, als je met links start neem je een binnenbocht en kom je dus sneller in de vlucht van de shuttle. Het is bijna overbodig om uit te leggen wat dat betekent binnen de regels van TRE, buitenbocht is weg van de shuttle dus verlies van ruimte, de afstand wordt groter dus verlies van tijd en je moet harder werken dus het kost meer energie. Maak zoveel mogelijk een lang lage sprong om vloer contact te houden en zorg ervoor dat je met twee benen tegelijk land. Een hoge sprong maakt het onmogelijk om snel te kunnen starten met het oplopen, bij een longline slag mag je hoger springen dan bij een cross slag dat heeft alles te maken met het oploop voetenwerk dat is veel langzamer bij een longline slag dan bij een cross slag en ook hier speelt TRE de grote rol. Een grote factor in de E van TRE is de balans, hoe minder de balans is in de landing hoe meer energie het kost om terug te komen. Zodra je dus geen recovery step kan maken op de achterlijn verlies je energie, er zijn nog veel meer voetenwerk situaties die ik zou kunnen uitleggen en wat voor gevolgen die hebben als niet juist of niet op het juiste moment worden uitgevoerd. Voetenwerk is een van de lastigste onderdelen om te trainen, ja er zijn regels maar die worden per speler aangepast afhankelijk van de tactiek die er wordt gebruikt, de technische mogelijkheden van de speler, het type spel dat ze spelen, de fysieke kracht en uithoudingsvermogen en nog veel meer dingen. Standaard voetenwerk bestaat niet en HET juiste/goede dus ook niet. Je kunt niet zeggen dat het voetenwerk van Lin Dan beter is dan dat van LCW, nog kan je zeggen dat het voetenwerk van Momota beter is dan dat van Christie want ze hebben alle vier hun eigen speciale dingen in het voetenwerk die allemaal goed en mooi zijn. Wil je meer weten over voetenwerk dan moet je lid worden van de VBO die hebben een groot aantal opleidingen en bijscholingen over al deze onderwerpen zowel in de hal als online. Schrijf naar [email protected].

1. Michel Smink:
    6 januari 2021
    Geweldig verhaal, hoop dat er snel weer een opleiding start bij de VBO.
  2. Eric:
    6 januari 2021
    Top bijscholing, veel geleerd. Dank Ron.
  3. Ron Daniels:
    6 januari 2021
    Hallo Michel en Eric, bedankt voor jullie reaktie op mijn stukje over voetenwerk, zoals jullie weten is het maar een zeer beperkt gedeelte over wat er te vertellen is over voetenwerk. In de vorige cursus was het voetenwerk een onderdeel van de tactiek wat het hoofd onderwerp was. Over een paar weken hopen we te starten met "De maand van het voetenwerk" waar we echt in detail ingaan op dit onderwerp. Groeten Ron