De plus en de kleine en Grote X

26 augustus 2021 - Cụm CN Cái Tàu Hạ An Nhơn, Vietnam

Zonder de basis van de kleine naar de grote X en het spelen op de plus is het badmintonnen in de de hal niets meer dan de camping badminton indoors maken.

In de finale van Tokyo heb je deze basis aan het werk kunnen zien in een heel erg gedisciplineerde manier van beide speler. Wat je niet heb gezien is de spelers met hun tong uit hun bek over de baan zien slepen. Je kon op hun gezichten het nadenken zien en niet zozeer een conditie vraagstuk.

Is conditie dan niet belangrijk in onze sport? Ja natuurlijk is die belangrijk maar je kunt de conditie sturen met de tactiek. Wat moet ik trainen Aerobic of anaerobic vragen spelers me wel eens en dan heb ik maar een antwoord: wanneer ik het op de ene manier niet kan klaren dan pas ik mijn tactiek aan niet de training op een van deze twee energiegevende processen.

De oplossing van wat waar en hoe te doen ligt in de tactiek van de kleine en grote X in combinatie met de plus. Viktor had nooit op zo’n manier kunnen winnen wanneer hij geen gebruik had gemaakt van deze tactiek. Een speler uit Europa wint van Azië door hun eigen wapen beter te gebruiken dan dat ze het zelf doen. Dus als je vraagt of we Aziatisch moeten trainen dan zeg ik ja, maar dan wel slimmer.  De bijscholing van de VBO in September heeft de basis van deze slimheid.

Big & Small X and plus