LATER IS AL LANG BEGONNEN

11 augustus 2021 - Cụm CN Cái Tàu Hạ An Nhơn, Vietnam

Het gebeurd keer op keer dat spelers vaak aangemoedigd door hun ouders veel te lang in Nederland blijven. Al jaren geef ik het advies aan ouders veel meer naar het buitenland te gaan en ik voorspel ook wat er gaat gebeuren wanneer ze dit niet doen.

Een paar weken geleden sprak ik nog met een van de vaders van een zeer talentvolle zoon die ook een aantal keer bij me was geweest in Denemarken. Hij zei letterlijk tegen me: “Ik weet het, ik was gewaarschuwd, je had het verteld, maar ik dacht zo erg zal het toch niet zijn”. Spelers vergeten dat ze maar een kans hebben en dat elke leeftijdsperiode maar 1x langs komt. Maak je de verkeerde keuze dan ben je klaar en zal je nooit tot de top behoren.

Het is heel simpel in Nederland is de kennis niet aanwezig om in de breedte  talentvolle spelers een goede start te geven. Hier en daar zijn enkele goede trainers die prima werk leveren maar het zijn er veel te weinig en er is geen of slechte samenwerking. Ook ouders hebben een deel van de schuld, ze zijn veel te traditioneel als het gaat over de toekomst van hun kinderen, school is het belangrijkste hoor je vaak. Ik kan daar niet bij met mijn gedachte, mijn ouders zeiden tegen mij dat ik het belangrijkste was en dat ik me gelukkig moest voelen.

En ook ik had op een dag door dat ik een verkeerde ouder was, ik was boos op mijn jongste zoon omdat hij alleen maar tijd voor zijn computer had en niet voor zijn huiswerk. Ik zei tegen hem “met spelletjes spelen op je computer verdien je later geen geld”, zijn antwoord was of ik geloofde dat Bill Gates er ook zo over dacht? Hij zit nu op de Universiteit en doet computerwetenschap. School kan je kinderen maken maar ook breken, je kinderen gelukkig laten zijn met wat ze zelf willen doen is NOOIT fout. Omdat ik het niet begrijp en er anders over denk wil dat nog niet zeggen dat ik het bij het juiste eind heb.

Nu gaan spelers veel te laat naar het buitenland, als je doorhebt dat je het in Nederland niet gaat redden wanneer je al ruim in de 20 ben dan heb je door je talent tijd heen geslapen. Je hebt geluisterd naar je omgeving die zei dat je eerst je school moest afmaken, je hebt geluisterd naar BNL die je vertelde dat ze jouw talent konden verbeteren, maar je hebt vooral niet geluisterd naar het stemmetje in je eigen hoofd. Later is al lang begonnen en voor sommige dromen

Leave the kids alone

al lang voorbij.