HAL DICHT? WERK DAN SLIMMER

13 januari 2021 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Je kunt zoveel doen en het gebeurd niet, al tijdens de eerste corona golf zijn wij met een groepje trainers gaan kijken hoe we deze crisis ten goede kunnen keren. Alle dingen die we ooit bedacht hebben die we zouden moeten gaan doen of minstens gaan uit proberen maar waar we geen tijd voor hadden die hebben we van stal gehaald en zijn er mee aan de slag gegaan.

Spelers en trainers in verschillende landen zijn daar dan ook mee gaan werken, er kwamen theorie programma's die spelers online opgestuurd kregen met verschillende vragen over video’s, spelsituaties, er werdt diep ingegaan op het voetenwerk en de spelers kregen veel verschillende tactieken voorgeschoteld.

Spelers die op onze zomerkampen waren geweest namen contact op voor enkele theorielessen of om hun spel te analyseren, iedereen is het erover eens dat badminton een denksport is maar het denken in de sport hoef je schijnbaar niet te trainen. Om anders te leren denken op de baan is de minst vermoeiende training die je kunt doen en het geeft de grootste vooruitgang. Toch is iedereen bezig met de vraag wanneer kunnen we weer in de hal, spelers en vooral hun ouders zouden veel meer bezig moeten zijn om alle dingen naast de baan optimaal te benutten. De videos die je online ziet zijn allemaal hetzelfde, buiten wat schaduw badminton doen en vaste patronen lopen. Deze training is leuke bezigheid therapy maar zet totaal geen zoden aan de dijk en geeft meer slechte gewoonte dan dat het enig nut heeft. Terwijl in Duitsland, Denemarken en Italië overleg is met trainers om van elkaar te leren over verschillende trainingen die we nu juist wel kunnen/moeten doen is  in ons land alleen de VBO bezig geweest met vernieuwing.

Wat zou je juist in deze tijd moeten doen waarmee je straks als de hal weer open is een enorm voordeel zou kunnen hebben. Op de eerste plaats zou je elke dag een uur lang core stability training moeten doen, dat zou je ook moeten doen als je wel in de hal kunt maar dat wordt veel te weinig gedaan en dat kan je ook zien in het voetenwerk in Nederland dat wordt gekenmerkt door een zeer slechte balans. Als het in je balans al mis is dan is al het andere wat je doet zoals voetenwerk en techniek automatisch ook fout. Binnen de core stability training zouden spelers en trainers aandacht moeten besteden aan proprioception oefeningen, deze trainingen werden het afgelopen jaar vooral veel gedaan in de landen die ik net al had genoemd. Je kunt wel voetenwerk trainen buiten maar doe dat niet in de vorm van schaduw badminton zoals je dat overal ziet in Nederland, pas het tempo aan aan de looprichting, snel naar de shuttle rustig terug en mee in de richting waarin je de shuttle heb gespeelt. Wees er zeker van dat je op cross slagen (die je in je hoofd heb gespeeld) sneller oploopt als met longline slagen. Zorg er voor dat de timing van je splitstep goed is en dat je split step je laatste stap was na de geslagen shuttle en de eerste beweging is van de nieuwe shuttle die je gaat halen, je split step is dus de eerste aanzet van je versnelling naar de shuttle toe.

Nog beter als deze training is detail training op voetenwerk, neem bijvoorbeeld alleen de recovery step aan het net of L voetenwerk op de FH kant. Door dit soort voetenwerk tot in de treure te herhalen gaat het straks op de baan als bijna vanzelf, dit is niet iets nieuws het wordt al volop gedaan in andere landen. Zelf heb ik de afgelopen maanden rond de 40 emails gehad om meer informatie en om deel te kunnen nemen aan de online cursus, de meeste spelers die info willen komen uit Denemarken maar ook uit Great Britain, in Nederland zijn het meest trainers die vragen om info.

Online is er veel te halen voor zowel trainers als spelers, we gaan 1 op 1 of in kleine groepjes analyses maken van spelers en komen met een speciaal trainingsprogramma naar aanleiding van hetgeen we hebben gezien in de videos. Je ziet dat spelers en ouders in Nederland niet gewend zijn aan het maken van een tactisch en technische analyse, in Denemarken is het al een ingeburgerd begrip en daarom krijgen we veel meer aanvragen uit Denemarken. Voor meer informatie kan je contact opnemen met de VBO [email protected] of direct met ons [email protected]

1. J.A. Mies:
    13 januari 2021
    Ron, duidelijke uitleg.
    Heb even niet in beeld wat je bedoelt met L-voetenwerk op de FH-kant? Wellicht bedoel je hiermee met L-voet uitstappen a.h. net op je FH-kant? Lees je artikelen altijd met veel plezier en vooral aandacht.
  2. Ron Daniels:
    13 januari 2021
    Hoi Jo, leuk weer een reactie van je te krijgen :-) L voetenwerk is het snel in de lijn van de shuttle komen. Op je FH kant is dat vanuit je split step met links overstappen naar de zijlijn, rechts achter zetten en vervolgens een wisselop sprong maken. Op FB hebben we een aantal videos staan onder "alternatief voetenwerk" https://www.facebook.com/watch/?v=1060604527376166