Voetenwerk maar dan anders

16 februari 2021 - Chợ Mới, Vietnam

Mini voetenwerk

De Corona tijd hebben we gebruikt om een groepje Internationale spelers online helpen met theorie, analyse en aangepaste  training. We hebben bvb mini voetenwerk verder uitgewerkt, in het verleden hebben we dit vaak gedaan in de hal als we met grote groepen iets nieuws wilden gaan doen binnen het voetenwerk. Het  mini voetenwerk kan je dan doen op 1 vierkante meter of zelfs minder deze beperkte ruimte is dan jou jouw baanhelft. De nummers in (0) zijn de aandachtspunten en zoals je ziet hebben we er 25 en dit zijn de meest voorkomende. We hebben ook nog een aantal specifieke die je als tactiek gebruikt in het voetenwerk maar ik vind het net even te ver gaan om de tactiek ook door te voeren in het mini voetenwerk zeker als je dit voor het eerst doet. Helemaal op het laatst wil ik een voorbeeld geven van tactisch voetenwerk, gewoon om je een idee te geven van hoe ik erover denk.

Waarom mini voetenwerk

Het doel van het mini voetenwerk is dat je heel bewust voetenwerk kan trainen ook al heb geen ruimte ter beschikking, dit is iets wat je gewoon thuis kan doen. Bijna elke vorm van schaduw badminton dat ik heb gezien was enkel en alleen fysieke training met in bijna alle gevallen fouten in leersituaties. Ik heb zelden of nooit schaduw badminton gezien met de focus op het leren van de juiste passen, als er al aandachtspunten waren dan waren het er misschien 2 of 3.

Wij hebben in Denemarken tests gedaan met hoeveel aandachts punten een speler kon hanteren in een training. Als uitgangspunt hadden gedacht dat spelers in staat zouden zijn om tussen de 10 en 12 punten in de focus kunnen houden, na kort oefenen bleek dat we dit aantal behoorlijk konden uitbreiden. De reden daarvoor was dat zodra een focuspunt automatisme wordt je er een nieuwe focus punt bij kan nemen.

De mini voetenwerk focuspunten

Het veld waar je de stappen in moet zetten is zo klein dat je wel heel bewust moet letten op welke stappen je maakt (1), hoe je de voeten draait een vooral dat je het bovenlichaam mee draait naar de juiste richting (2). Als je 1 vierkante meter wel heel erg klein vindt mag het wel met een iets groter veld beginnen maar vergeet niet dat het juist de bedoeling is dat het nagenoeg onmogelijk klein moet zijn. Het gaat er om om alle stappen te oefenen zonder dat je afstand maakt (3), dus je neemt ultra kleine stapjes van misschien 10 tot 15 cm en als je vindt dat het raar aanvoelt dan doe je het goed.

Wat je ook doe aan voetenwerk zorg er voor dat alle stappen er in verwerkt zitten want op zo’n klein veld ben je heel snel geneigd iets over te slaan, en juist dat overslaan geeft in het echt voetenwerk in een wedstrijd de grootste problemen (4). Dus begin met een split step, en zorg ervoor dat die naar beneden gericht is dus spring niet eerst omhoog (5). Alle stappen zijn klein dus ook de split step is niet met wijd gespreide benen, Voetenwerk training doe je NOOIT met een leeg hoofd, je weet wat je heen speelt en je weet ook waar je de shuttle terug kan verwachten (6). Dus je kunt een richting bepaalde split step doen waarbij je de voet voor heb staan zodat je je lichaam in een met de voeten mee positie zet (7). Als je een neutrale split step heb gemaakt dan voer je indien nodig een correctie step uit zodat je zei het iets later nog steeds in een met de voeten mee positie heb (8). Elke keer als je naar het net beweegt en je komt terug maak je een recovery step (9) en je traint er op dat je je bovenlichaam rechtop houd  het zwaartepunt zover mogelijk naar achter (10). Zorg voor een goede bovenlichaam draai, je rechterschouder altijd iets voor je lichaam zodat je BH verdediging  voor je lichaam genomen kan worden (11).

Werk niet alleen de X (dus de hoeken) maar werk ook de + (dus alles dat in het midden van de baan wordt gespeelt) (12). Oefen het L voetenwerk om meer en sneller onder de shuttle te komen op je FH kant (13). Leer dat je direct een hink op links maakt als je naar je ARH moet (14), dat doe je bijna nooit als je bovenarm laag is en je racket afhangt (dan ga je automatisch naar je BH) (15), zorg ervoor dat je bij je landing na een wisselopsprong met twee voeten tegelijk land (16) en maak als het even kan ook op de achterlijn een recovery step zowel op je FH als je ARH (17). Zorg er voor dat je zoveel mogelijk niet met rechts overstapt als je op je BH moet verdedigen stap uit met links (18). Op de FH verdediging maak je liever geen grote stap maar een kleine sprong naar de zijlijn (19).

Kies voor verschillende tempowisselingen (20), loop rustig op als je longline speelt en volg de shuttle in je eerste stap (dus niet eerst richting het midden lopen) (21) Bij cross slagen loop je wel snel op en richting het midden (22). Blijf hoog als je aanvallende slagen speelt en dan doe je alleen een split step als je wordt verrast door bvb een schijnbeweging (23). Speel je verdedigende slagen dan doe je altijd een split step, je hoeft niet op een vast plaats te zijn je doet de split step op het moment dat de tegenstander de shuttle raakt (24).

Leer in het doen van voetenwerk oefeningen zonder shuttle dat je je hoofd en ogen goed gebruikt, zonder shuttle hebben spelers de neiging alleen recht vooruit te kijken, iets wat je in een wedstrijd nooit doet, daar wissel je tussen omhoog kijken als slagen van de achterlijn komen, daarna de blik even terug op de tegenstander en dan weer op de shuttle (25). Dit is waarschijnlijk een van de meest vergeten regel in voetenwerk. Van alle video’s die ik heb gezien over schaduw badminton was er letterlijk geen enkele die helemaal goed was, de meeste waren ronduit slecht.

Advies

Op het laatst nog wat tips en advies, doe deze training niet te lang als je de hele baan wil trainen het gaat om de kwaliteit en om niets anders. Deel het voeten op in hoeken zodat je details gaat trainen. Maak video van wat je doet en kijk of je alles juist doet. Neem 5 of 6 focus punten tegelijk en voeg er langzaam een paar aan toe. Doe het samen met iemand anders die je helpt te herinneren aan je focuspunten.

Voor welke spelers is dit voetenwerk

Dit is letterlijk voor iedereen, ik heb bijna op iedereen wat wat aan te merken tot op Chen Long toe, er is geen enkele speler in Nederland die het voetenwerk naar behoren beheerst. Ik verwacht echter wel dat dit aan de top gaat veranderen met de komst van de nieuwe Bondscoach enkelspel

Tactisch voorbeeld in het voetenwerk

Door dat de meeste spelers net zo snel naar een hoek en terug naar het midden lopen ontstaan er heel veel voetenwerk problemen, goede spelers rennen niet die gaan iets sneller naar en shuttle en wandelen terug. Niets is erger dan dat je twee keer naar dezelfde hoek terug moet speciaal in het achterveld, als je de tweede keer dat je die hoek in moet hetzelfde voetenwerk doet als de eerste keer dan heb je in het voetenwerk uit de hoek terug iets verkeerd gedaan. Je hebt het punt van variatie in je spel overlopen, dit overlopen zorgt er voor dat je de eerste ARH bvb nog heel goed kan nemen, de tweede is al een stuk minder als je de variatie mogelijkheid heb overlopen en de derde is ronduit hopeloos. Als je dus uit je ARH hoek komt neem je eerst een stap rechtdoor om daarna af te buigen richting het midden nu creëer je een punt van variatie in je spel via voetenwerk. Om meer te weten to komen over dit soort voetenwerk lees je de artikelen over Tijd, Ruimte en Energie.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. J.A. Mies:
    16 februari 2021
    Bijzonder interessant en goed beschreven artikel die het o zo belangrijk voetenwerk in een bijzonder perspectief plaatst. Ron bedankt voor de 25 focuspunten. Ben zeer benieuwd naar je artikel betreft de tactische focuspunten.
  2. Ron Daniels:
    16 februari 2021
    Hoi Jo Mies, altijd leuk om van je te horen en hoe je de sport nog steeds volgd, deze 25 focus punten is niet niks Jo en ik moet nog zien dat spelers en trainers in Nederland daar goed mee om kunnen gaan. Daar bovenop komen de voetenwerk technisch tactische punten, ik heb ze nog niet geteld maar het zal me verbazen als het onder de 10 is.
  3. Richard Overkamp:
    17 februari 2021
    Beste Ron,
    Zittend langs de banen bij BC Geldrop waar mijn zoon speelde, heb ik veel jeugdtrainingen en -wedstrijden gezien. Het is helemaal niet makkelijk om de goede bewegingen aan te leren en -vooral- foute bewegingen af te leren. Onze dochter deed in dezelfde periode jazzballet: met heel veel oefenen en kritisch zijn op de bewegingen werd er naar een voorstelling toegewerkt. Er was geen shuttle bij nodig maar het principe was hetzelfde. Heel veel oefenen met de muziek als basis voor het bewegen. Een wand met spiegels zie ik niet zo gauw in een sporthal verschijnen. Video is tegenwoordig redelijk makkelijk te organiseren.
    Jo heeft je lang geleden een LED display laten zien dat oefenpatronen voor schaduwbadminton liet zien. Ik ben bezig aan een nieuwe draadloze versie met veel meer instelmogelijkheden voor trainers. Voor een 1e indruk zie de simmoves video https://youtu.be/V0n39Vrb0mE
    Voor het aanleren van goed voetenwerk houd ik de volgorde voor aanleren van motorische vaardigheden aan: eerst-goed, dan-snel, daarna automatisch en uiteindelijk intuïtief aan.
  4. Ron Daniels:
    18 februari 2021
    Hallo Richard, Leuke reaktie en je LED display kan zeer goed bruikbaar zijn. Als je mijn artikel leest dan kan het bijna niet anders zijn dat je nieuwe dingen wil toevoegen aan de display. Ik heb de video bekeken en ben me er van bewust dat het een eerste proef is maar het is denk ik goed om gelijk te kijken naar de fouten die de spelers maken want dat kan je veel vertellen over hoe je het programma voor de display zou moeten maken. Als je hier over van gedachte zou willen wisselen zou je me het best een keer een mail te sturen: [email protected]
  5. Richard Overkamp:
    19 februari 2021
    Hallo Ron, ik ga je nog aparte reactie sturen met meer info over de timing-nuances die ik in simmoves toepas. Het LED display laat de speler/speelster de posities zien die de trainer belangrijk vindt. De positie / het patroon kun je als trainer vooraf zelf invoeren. Het tempo wordt ingesteld bij het trainingsdoel. Als trainer kun je je dan helemaal focussen op bijsturen van de looptechniek.

Ik vind je voorstel van een klein veld van maar 1x1 meter een nadeel is qua automatisering van bewegingen. Hierdoor wordt de maat van de baan en de positie t.o.v. de buitenlijnen 'vergeten' terwijl die door veelvuldig oefening juist automatisch of zelfs reflex/inituïtief moeten worden. Met krijt kan op een betonvloer, een stuk asfalt of een basketbalveldje eenvoudig buiten of in een garage een 5m x 7.7m single baanhelft getekend worden. Desnoods 5 x 7m. Hierdoor wordt de maat van de baan nog steeds ingeprent tijdens oefeningen in de corona tijd.
  6. Ron Daniels:
    19 februari 2021
    Hoi Richard, we kunnen hier uren over praten het mini voetenwerk is iets speciaals en ik weet dat het werkt want ik gebruik het al jaren ik wil graag een keer uit leggen waarom het een goed idee is. Zou je willen dat ik commentaar geef op wat er gebeurd bij het voeten werk met LED (een technische analyse)?
  7. Richard Overkamp:
    21 februari 2021
    Hallo Ron, ik heb je tekst nog eens opnieuw gelezen. Je eerste zin "De Corona tijd hebben we gebruikt om een groepje Internationale spelers online helpen met theorie, analyse en aangepaste training." geeft aan dat het zondermeer werkt bij mensen die al heel goed en snel zijn qua techniek.
    Negen jaar geleden heb ik motorrijles genomen en heb m'n rijbewijs motor gehaald. Maar het duurde lang voordat ik de motoriek voor goed evenwicht (na 30 jaar autorijden en weinig sport) geautomatiseerd kreeg en zonder nadenken ontspannen kon rijden. Eigenlijk heb je voor de 1x1m oefeningen topspelers als uitgangspunt. Om in motor termen te blijven: die kunnen best wel eens over de normale grenzen heen door een bocht driften, een dag off-road rijden of een wheelie van een paar kilometer lang doen. Het is als het ware een nieuwe toepassing van de al aanwezige vaardigheden.
    Ik denk meer vanuit competitie spelende clubspelers. Daarom vind ik de verkleinde schaal van de afstanden niet handig, omdat de bewegingen nog geautomatiseerd moeten worden (en blijven).
    P.S. De 5 x 7.7m maat die ik eerder schreef had wel uitloopruimte voor en bij achterlijn in de 7.7m, maar niet links en rechts. Voor vrij bewegen en veiligheid zou de breedte ca. 6m moeten zijn.