SLIM TRAINEN IN CORONA TIJD?

15 januari 2021 - Ho Chi Minh City, Vietnam

We hebben de afgelopen maanden een aantal van de beste spelers van Nederland aan een detail analyse onderworpen, we hebben ook gezien dat er behoorlijk wat dingen mis waren bij de NL top en dan speciaal in het voetenwerk. Het zou voor deze spelers al te laat kunnen zijn om nog veranderingen door te voeren, al is dat helemaal niet gezegd want als je wil kan je alles veranderen. In Nederland is het echter niet de gewoonte om de tijd te nemen om verbeteringen door te voeren, en dat is echt jammer voor de ontwikkeling van onze sport.

Het deed me denken aan een uitspraak van een trainer waar ik veel respect voor heb: -waarom hebben we altijd tijd om iets over te doen en nooit tijd om het de eerste keer goed te doen-  We besteden heel veel tijd aan topspelers om dingen te verbeteren die ze eigenlijk al lang onder de knie zouden moeten hebben.

Langzaamaan worden jeugdspelers en hun ouders er van doordrongen dat er veel meer is dan alleen maar hal training het is jammer maar wel logisch dat ze daar achter komen in een tijd dat we de hal niet in mogen. Ik heb dan ook een aantal van hen mogen verwelkomen op onze online analyse en voetenwerk cursus van de VBO, ik ben nu al een paar dagen bezig met het bekijken van training en wedstrijd video's van deze jongens en ik kan niet anders zeggen dat mijn vermoeden waarheid blijkt te zijn want ook in de aankomende jeugd toppers zie je dezelfde fouten/tekortkomingen als bij de huidige top van Nederland.

Het ziet er naar uit dat we voorlopig nog niet de hal in kunnen in Europa en ik denk dat we blij moeten zijn als het in April/Mei weer een beetje normaal zal zijn. Gebruik deze tijd om op alle andere vlakken een inhaalslag te maken zodat je in de buitentraining niet alleen maar bezig ben met conditie, hardlopen, krachttraining en nodeloos schaduw badminton met verkeerde in lering. Ga samen met ons je eigen spel analyseren, ga kijken waar je verbeteringen kan aanpassen en zorg ervoor dat je de juiste training doet. Het is enorm belangrijk dat het beeld dat je in je hoofd hebt over je eigen spel ook overeenkomt met de werkelijkheid. Wij kunnen je dingen laten zien over je eigen spel waarvan je helemaal niet bewust was dat je dit deed.

Guus vd Vlugt is de voorzitter van de technische afdeling van de VBO en hij is ook docent geweest op de sportleraren opleiding, Guus is oud topspeler en ooit Nederlands kampioen heren enkel geweest. Ik kreeg feedback van hem op mijn laatste stukje over slimmer trainen met een voorbeeld van een onderzoek waar hij bij betrokken was over speerwerpen. Een groep speerwerpers werd in twee gedeeld, de ene groep mocht gelijk naar buiten om te trainen met gooien, de tweede groep kreeg deze mogelijkheid niet en ging naar binnen om werptechniek te analyseren en video’s te bekijken. Daarna moesten de twee groepen met elkaar een test doen over het speerwerpen, de ene groep had dus kunnen oefenen terwijl de andere groep alleen maar in theorie bezig was geweest met deze discipline, je kunt het al raden de groep die in het theorielokaal had gezeten waren beter dan de groep die in het veld bezig was geweest.

Ik gebruik dit voorbeeld omdat dit precies is wat ik ook zie bij badminton spelers, de spelers die ook theoretisch bezig zijn met hun sport en hun wedstrijden analyseren gaan sneller en meer vooruit dan de spelers die alleen maar in de hal bezig zijn. Badminton is niet voor niets een denksport :-)

Voor meer info schrijf je naar de VBO, [email protected] (Guus vd Vlugt) of direct naar ons [email protected]