Enkelspel gaat weer mee tellen in Nederland

22 januari 2021 - Ho Chi Minh City, Vietnam

In aanloop naar de Olympische spelen van Londen in 2012 stopte Nederland met de focus op het enkelspel deze verschoof naar de dames dubbel, we hebben dus al 10 jaar geen focus gehad op de ontwikkeling van het enkelspel. Ironisch genoeg haalden de dames dubbel Londen niet terwijl een spelers van buiten de Nationale selectie in het dames enkelspel zich wel wist te plaatsen namelijk Yao Jie.

In onze sport zijn de dubbels veel minder belangrijk dan het enkelspel en als je de sport wil promoten bij een groot publiek dan moet de focus niet op de dubbel liggen en al helemaal niet op de dames dubbel. Krijg met deze uitspraak geen verkeerd beeld van hoe ik erover denk want ik vind de dames dubbel een zeer mooi onderdeel maar ik ben een badminton kenner en bij mij hoeft je de belangstelling voor onze sport niet meer opgewekt te worden.

Met de komst van een singel bondscoach gaat er veel veranderen voor de aankomende jeugd spelers want het enkelspel wordt weer belangrijk en de nieuwe bondscoach is veruit het beste wat ons land zich kan wensen voor dit onderdeel. Het grootste probleem bij zowel het heren als het dames enkel is het voetenwerk, er is geen enkele speler die echt goed voetenwerk heeft en daarmee is de beperking ook gelijk aangegeven. De wat oudere spelers zullen moeite hebben om het nog aan te leren maar de jeugd heeft nu weer echt een kans om mee te gaan draaien op Internationaal niveau. Maar er moet nog veel water door de Maas stromen voor het zover is want de kennis achterstand is enorm, het is niet alleen groot bij de spelers maar ook bij de trainers rondom in het land ook zij zullen een inhaalslag moeten maken om te kunnen voldoen aan het niveau dat onze nieuwe bondscoach zal stellen aan de spelers. Er zijn zowaar een aantal nieuwe termen opgenomen in de leerlijn met betrekking tot de vereiste kennis maar het gaat nog jaren duren voordat het algemeen bekend zal zijn in ons land.

De kennis is er wel maar wordt nog maar in mondjesmaat gevolgd door de trainers, er is een begin gemaakt met het delen van deze kennis en wie het wil weten kan ook terecht bij onder andere bij de VBO die voor de derde keer de opleiding badminton specialist gaat doen in het nieuwe seizoen en ook online is er veel te leren om straks goed te begrijpen waar de bondscoach het over heeft. De nieuwe kennis kan niet alleen van hem komen spelers en trainers zullen zelf ook een inzet moeten doen om aan deze kennis te komen. Voor meer info neem je contact op met Guus vd Vlugt [email protected]