Ontspannen in techniek training

10 november 2019 - Đắk Ya, Vietnam

Een gespannen lichaam is de pest voor techniek en de manier waarover je op de baan beweegt maar hoe kan je het trainen om meer ontspannen te zijn op de baan en hoe kun je als trainer zien of iemand ontspannen is. Op onze trainers opleiding besteden we veel aandacht aan deze dingen omdat de spelers gewoon veel sneller vooruit gaan zodra ze dit beheersen. Om de achtergrond van onze gedachtegang hierover te begrijpen zal ik beginnen met een kort gedeelte over aangeboren reflexen.

we worden geboren met allerlei reflexen. bijvoorbeeld als je een baby op zijn voeten zet wil hij zijn benen strekken. die reflexen zijn noodzakelijk om in het begin te overleven. een aantal van de reflexen houden we en die zijn noodzakelijk. denk aan de reflex dat als iemand zijn vinger in je oog wil steken je zonder na te denken je oog dicht doet.

Een groot aantal andere reflexen gaan we in de loop van de tijd controleren en afbreken. denk aan de reflex als je je vinger in de hand van een baby legt hij die dicht doet. dat is de enige manier waarop een baby iets kan vast houden. later in zijn leven gaat hij die reflex afbreken en kan hij dingen op verschillende manieren vasthouden totdat hij zoveel controle heeft dat hij komt tot de zogenoemde pincetgreep. dat komt allemaal door de controle van de hersenen. de reflexen blijven wel bestaan in de hersenen maar worden "overruled" door de coördinatie.  Als er teveel van het coördinatensysteem gevraagd wordt dan kan het zijn dat de oude reflexen weer boven komen. de reflexen hebben dan een invloed op het uitvoeren van de beweging. het idee is dat als er links een reflex is dat ook invloed heeft op de coördinatie van de rechterkant. als je dan de reflex aan de linkerkant zou afbreken de beweging aan de rechterkant ook beter zou worden.

We hebben zeer goede ervaringen om naar de beweging en reflexen van de linkerhand te kijken tijdens de training, als een speler ontspannen is en de techniek oefening niet moeilijk vindt dan is de linkerhand ook relatief ontspannen. Als de speler onder druk komt te staan in de techniek dan zie je nagenoeg bij elke speler een verkramping reflex van de linkerhand, de pols flexed achterover en de vingers spreiden zich wijd uiteen vaak in combinatie met het naar het lichaam toe trekken van de hele arm. Door de focus te leggen op het laten relaxen van de linkerhand (arm) zie je direct een verbetering in de techniek. Bij enkele spelers is het voldoende om alleen maar te zeggen dat ze hun pols moeten laten afhangen in een ontspannen houding maar dat werkt lang niet bij alle spelers. We hebben dus een aantal hulp methode ontwikkeld, de eerste en meest eenvoudige is de speler de linkerhand in de zak te laten houden. Dat werkt vaak heel goed voor de rechterhand techniek maar is minder geschikt voor de totale lichaamshouding. Methode 2 is om de speler iets in de linkerhand te geven zoals een frisbee, dit kan je gebruiken om te voorkomen dan de vingers zich krampachtig uitstrekken tijdens de slag. Methode 3 is geschikt voor als een speler zijn/haar linkerhand in elke beweging voor of tegen het lichaam haalt. Bij deze manier geven we de speler iets groters/zwaarders in de linkerhand, dit kan bijvoorbeeld een krukje zijn, het moet iets zijn dat onhandig is in vorm. De speler zal nu altijd proberen de linkerhand van het lichaam af te bewegen. Je zult verbaast staan om te zien hoe op een eenvoudige manier de techniek van spelers verbeterd.

Voor dit artikel heb ik uitgebreid gebruik gemaakt van de kennis van Aad van Zeijl en David Crocker. Aad is Physiotherapeut, Danish Badminton Federation 2 educated coach en heeft voor de VBO de cursus badminton specialist ontwikkeld. David is verbonden aan een groot ziekenhuis als arts en psychiater in GB. Beide werken mee aan de Oro Denmark Badminton Academy waar we vaak op hun kennis kunnen terug vallen.