Marshall Plan badminton

29 september 2020 - Ho Chi Minh-stad, Vietnam

Jonge  jeugdtrainers die een zeer behoorlijke eigen vaardigheid hebben is de weg naar een gezonde badminton sport ontwikkeling, er zijn al behoorlijk veel jongeren die in de club helpen met training geven of een bijbaantje hebben als trainer.  Deze jonge aankomende trainers zie je echter niet terug op trainersopleidingen en dat is niet  vreemd de trainersopleidingen zijn super saai met allemaal onderdelen waar jongeren helemaal geen binding mee hebben. De opleidingen trekken mensen aan die zoiets hebben van “OK ik stamp het er even in en dan ben ik er doorheen” gewoon even doorbijten en dan heb ik dat papiertje. Het zijn ook vaak mensen die maar zeer beperkte eigen vaardigheid hebben, het zijn mensen met een warm hart voor de sport of club zonder er zelf veel van te kunnen. Niet een milieu waar je jongeren mee binnen haalt, zelfs de meer fanatieke trainers die de moeite hebben genomen om een paar weken naar Denemarken te komen voor onze opleiding hadden heel veel moeite met de vereiste eigen vaardigheid. Ze waren vaak niet is staat om goed te kunnen aangeven, konden technieken niet verklaren of uitleggen en moesten vaak in extra tijd leren om multi shuttle feeding te doen. Sommige van hen speelde alleen met plastic shuttles en gaven nooit training met veren shuttles.

We zijn bij de VBO begonnen om de zaken totaal anders aan te pakken, naast de gewone bijscholingen die je van de VBO gewend ben hebben we nu ook opleidingen die er op gericht zijn om de eigen vaardigheid te verbeteren en waar je voor 90% van de tijd bezig ben met de sport zelf. Dit is een aanpak die we vanuit Denemarken mee hebben genomen naar Nederland (en ook andere landen zoals Duitsland, België en Italië). De opleiding badminton specialist is daar een goed voorbeeld van, je zult geen enkele les krijgen over allerlei bijzaken zoals het organiseren van evenementen, veilige sportomgeving, en we gaan je ook niet vertellen met welke moraal je op de baan moet staan dat laten we over aan andere als ze dat nodig vinden. Hier gaat het voor 100% om het badmintonnen en om jou een trainer te maken die weet waar hij het over heeft. Je hoeft geen geweldige speler te zijn maar je moet wel willen werken aan je eigen vaardigheid, en als je wel een goede speler ben dan leren we je aan hoe je deze vaardigheid kan overdragen op andere. Vaak als je vraagt aan goede spelers waarom en hoe ze iets doen dan krijg als antwoord “dat weet ik niet ik doe het gewoon” en dat probleem is net zo groot als het niet hebben van deze vaardigheden.

Badminton specialist is een opleiding die in de hal plaatsvindt het is met je racket in je hand en je schoenen in de klei, je ziet dan ook dat het niet eenvoudig is om mee te komen er worden je veel dingen gevraagd waar je misschien nog nooit van heb gehoord of het bestaan niet vanaf wist. Daarom hebben we ook een paar online opleidingen die je wegwijs maken in deze totaal nieuwe Wereld met vele termen die elders niet zal horen. Met het volgen van een van deze opleidingen die variëren van 4 weken tot 12 maanden gaat deze nieuwe Wereld voor je open en dan bedoel ik letterlijk. Zelfs zeer ervaren trainers waren verbaast over de opzet en uitwerking van deze online cursussen en natuurlijk een super aanvulling zijn op hetgeen er gedaan wordt  in de hal bij de opleiding Badminton Specialist.

De opleiding badminton specialist zit voor de komende twee keer al helemaal vol en heeft nu een wachtlijst, de inschrijving voor de online  opleiding de tactiek achter de techniek is nu weer open en gaat van start in de laatste week van Oktober. Voor meer info neem je contact op met de VBO [email protected]

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade