HOE BNL DE SPORT SAAI WIST TE MAKEN

30 september 2020 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Hoe bnl de sport saai wist te maken

Het is gelukt 4 nieuwe opleidingen. Met deze kop komt BNL als groot nieuws naar buiten, en het kost de verenigingen niets. Dat klinkt bijna te goed om waar te zijn en dat het geval is dan is dat meestal ook zo helaas. Het gaat om shuttle time en dat is geen opleiding maar een cursus voor als je echt zelf niets weet over badminton, je er niets bij kunt voorstellen en het de fantasie ontbreekt om daar iets aan te doen. Er is niets mis met shuttle time maar het is inmiddels een jaren oud concept waar je ook veel last van kan hebben in echte opleidingen omdat lang niet alle docenten even goed zijn in het geven van deze instap bijscholing en ze waarheden vast leggen in de hersenen van deelnemers wat helemaal geen waarheden zijn is de echte Wereld van de badminton.

En dat was het dan ook gelijk want de andere 3 gratis opleidingen hebben niets met badminton te maken maar gaat over het doodgeboren kindje van BNL Air badminton maar het past goed in de subsidy concepten van onze bond en dus wordt het als groot nieuws naar buiten gebracht.

Badminton is op voetbal na de sport met de meeste beoefenaars en het zien van een top heren enkelspel leidt zelfs voor mensen die niets van onze sport afweten tot bewondering. Ook het dames enkelspel is enorm veel veranderd en is een zeer aantrekkelijk onderdeel geworden. Maar deze twee badminton onderdelen die mensen als magneten de hal in trekken werden door BNL naar een tweede plaats geschoven, in Nederland ging het nu enkel en alleen nog maar over het plaspauze onderdeel dames dubbel. Zelf   vind ik het een van de mooiste onderdelen van onze sport maar ik behoor niet tot de doelgroep, het is gewoon een gegeven dat de kijkers waardering niet bij de dames dubbel ligt. De hoop was voor de dames dubbel totaal gevestigd op de Olympische spelen dat zou voor nieuwe leden aanwas zorgen, iets wat al eens eerder was gebeurd in Athene maar dat was wel met de tot Nederlandse gedegradeerde Mia Audina uit Indonesië. Rio liep uit op een totale mislukking, zelfs badminton liefhebbers keken niet naar de wedstrijden die midden in de nacht plaats vonden en ook later op het Internet werden de dames nauwelijks bekeken, het ledenaantal van de bond viel zelfs in deze periode.

Badminton Nederland is wel zo’n beetje de slechtste ambassadeur voor de sport die jezelf kan wensen, in de promotie van Air Badminton werd gezegd dat het nodig was om de saaie uitstraling van onze sport een beter imago te geven we maar eens naar Air Badminton moesten gaan kijken. Dan ben je als sportorganisatie toch gewoon knettergek als je zoiets zegt. Eerst doe je er alles aan om alle aantrekkelijke dingen in de sport weg te halen uit je beleid en dan ga je een hele andere sport promoten onder het mom van badminton is saai.

Ik ben benieuwd wat de volgende misstap zal zijn en op welk gebied waar ze geen verstand van hebben ze zich nu weer zullen gaan bewegen, want net als je denkt het kan niet slechter dan laat BNL zien dat dit wel kan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl