IK ZIE, IK ZIE WAT JIJ NIET ZIET

24 december 2020 - Châu Thành, Vietnam

We hebben er 8 maanden van online bijscholingen op zitten, en “we” zijn de VBO samen met de docenten 3 docenten. Nieuwe termen zijn binnengekomen bij de deelnemers zoals Chain Of Events (COE), Tijd Ruimte en Energie (TRE)  en de beschrijving van slag en voeten positie situaties: Met de hand mee, tegen de hand in en hetzelfde voor de voetenstand tegen de voeten in en met de voeten mee. Dit zijn technische beschrijvingen waar aan je nagenoeg elke tactiek aan kunt ophangen en al deze dingen hebben dan ook alles te maken met de tactiek die jij als speler of juist je tegenstander gebruiken in hun tactische plan. Als je deze dingen  niet ziet of niet herkend dan heb je niet door wat er gebeurd op de baan en loop je alleen maar achter de feiten aan. Techniek en technisch inzicht zijn een vereiste als je een wedstrijd tactisch juist wil spelen.

In de tijd dat we deze bijscholingen hebben verzorgd bleek ook dat het tactisch kennis  over wat er op de baan gebeurd zwaar te lijden had onder het gebrek aan inzicht om het verband te leggen tussen wat er technisch gebeurd op de baan en welke invloed dat heeft op de tactiek.

Als ik het heb over techniek dan is dat over het algemeen niet de slagen techniek maar veel meer de techniek in het voetenwerk, slagen worden pas technische goed uitgevoerd als je op tijd en op de juiste manier bij de shuttle kan komen. Dus op de eerste plaats moet het voetenwerk de juiste timing en het juiste ritme hebben. Als de timing van je splitstep verkeerd is dan heeft dat grote gevolgen voor het verloop van de hele rally, en als je loopritme niet klopt dan ben je telkens enorme hoeveelheden energie in je voetenwerk aan het weggooien. De meest voorkomende fout is het keer op keer terugkeren naar het midden van de baan, dus het zelfde tempo/loopsnelheid gebruiken naar de shuttle toe als naar het midden van de baan terug.

Je beweegt snel naar de shuttle en rustig terug naar je spelers centrum, ik zeg nadrukkelijk spelers centrum want dat is lang niet altijd het midden van de baan. Hoe snel is rustig, je moet op de plek zijn waar je vindt dat je spelers centrum is als de tegenstander de shuttle raakt. De aankomst op die plaats is ook gelijk de split step (met uitzondering als je aanvallende slagen speelt). Het ritme van op deze manier bewegen op de baan zorgd  voor een flow in het voetenwerk, je laatste stap (de split step) is gelijk de eerste stap naar de volgende shuttle. Als je snel naar het midden rent dan ben je al in het midden voordat de shuttle wordt geslagen en dan moet je de timing van je splitstep dus weer opnieuw doen want je staat stil te wachten.

Er is altijd een volgorde van hoeken waarin de de volgende shuttle kunt verwachten en in veel gevallen zelfs kunt voorspellen. Bij een aanvallende longline clear van jou ARH op de FH van je tegenstander is een cross clear onwaarschijnlijk (hoek 4), een cross drop is veel beter maar toch is het gevaarlijk (hoek 3). De reden waarom de cross slagen gevoelig liggen is het feit dat je je eigen baan open legt voor de tegenstander (TRE), dat mag je best doen maar dan moet je er wel voor zorgen dat je tegenstander al behoorlijk onder druk staat en het liefst uit balans is. Als je terug naar het midden zou rennen dan kan je een longline clear terug verwachten en je sluit de cross slagen uit (hoek 4 en 5) niets is erger dan dat je terug moet naar je ARH hoek als je net naar het midden heb gerend. Loop je echter longline mee op en blijf je weg uit het midden van de baan stimuleer je de tegenstander juist om een cross slag te spelen, als je tegenstander nu toch een longline clear zou spelen sta je er klaar voor om een cross aanval te maken.

Met de richting en snelheid  waarop jij loopt op de baan kan je dus invloed uitoefenen op de keuze van je tegenstander. Als je niet zeker bent van de te verwachte slag van je tegenstander dan doe je een neutrale split step, ben je wel vrij zeker van de komende slag dan doe je een richting bepaalde split step (links iets voor als je op de ARH van de tegenstander heb gespeelt en rechts iets voor als je op de FH heb gespeelt). Doet de tegenstander dan toch iets anders dan pas je een correctie step toe terug naar neutral. Ook de keuze van lopen is belangrijk, zo maak je geen gebruik van chassé stappen als je cross speelt, en zet je de eerste stap zoveel mogelijk in dezelfde richting als waar je de shuttle heen heb gespeelt.

Je voetenwerk moet niet alleen ritme en timing hebben je hebt ook een goede balans nodig, ook dat vindt je terug in het juiste voetenwerk, als je niet instaat bent om een recovery step te maken ben je nagenoeg altijd iets uit balans en nog belangrijker je verliest Tijd, Ruimte en Energie (TRE). Als een tegenstander geen gebruik maakt van een recovery step dan kan je daar tactisch gebruik van maken en er voor zorgen dat hij regelmatig uit balans is waardoor jij hem onder druk kan zetten.

Bij alle analyse die deelnemers hadden gemaakt bleek dat ze zich niet bewust waren van deze elementen in het spel en wat het gevolg daarvan was. We gaan in de volgende online cursus dus een stapje terug en gaan de focus eerst leggen bij het juiste voetenwerk, pas daarna gaan we het voetenwerk koppelen aan de tactiek. Wat ik hier heb beschreven is slechts een heel klein gedeelte van voetenwerk, in de online cursus ga ik met veel video voorbeelden veel dieper in op het voetenwerk. De bijscholing bestaat uit 4 online lessen van 2 uur en 1 online evaluering van deze lessen. Bij de cursus hoord ook het maken van wat huiswerk in de vorm van het bekijken van video’s en zelf gaan werken met begrippen als TRE, COE, TDVI (tegen de voeten in) en MDVM (met de voeten mee). Om de kwaliteit hoog te houden laten we maar 4 deelnemers per groep toe voor de online cursus als je belangstelling hebt neem dan contact op met de VBO. [email protected]