GEEN FOUTEN MAKEN

1 mei 2020 - Đắk Ya, Vietnam

Geen fouten maken

Het is iets wat ik echt duizende keer heb gezegd op een training en het helpt helemaal niet het maken van fouten is nog steeds het grootste probleem in bijna elke training. En omdat ik gewone oefeningen draaien als verloren tijd beschouwd en dus zoveel mogelijk tactisch juiste en wedstrijd relevante oefening draai maakt dit het aantal fouten alleen maar erger.

Bij het trainen van positionele oefeningen ligt het aantal fouten tussen de 60 en 70% tijdens het spelen van wedstrijden zakt het iets terug maar is nog altijd tussen de 47 en 55%. Het verschil zit in de inzet tijdens een oefening en de moeilijkheidsgraad ervan, in de training zijn spelers altijd iets minder gemotiveerd om die extra stap (extra hun best te doen) en we oefenen in de regel situaties die problemen oplevert in een wedstrijd dingen dus die van nature al fout gevoelig zijn. In vele landen gaat het in de training nog steeds over het scoren van punten terwijl in Azië en op topniveau meest wordt gesproken over “Damage Control” of wel het beperken van de schade. In al de jaren dat ik trainer ben heb ik nog nooit een oefening gezien die echt goed werkt om UFE (UnForced Errors) te voorkomen, er zijn leuke spelletjes die wel eens leuke resultaten hebben maar er is niet iets waar je van zegt “Daar heb je wat aan”.

Om dit probleem op te lossen heb ik het volgende bedacht en ik ben niet ontevreden over het resultaat tot op heden. Ik laat de spelers wedstrijden spelen en dus gewoon punten tellen, naast de baan hou ik een scorebord bij met de UFE voor elke speler. Ik maak wel verschil tussen een fout die ontstaan is door druk en beoordeel dus some een fout als een FE (Forced Error) maar uit, net of service fouten worden aangegeven op het scorebord. We spelen eerst een gewone set tot 21 en kijken wat dat aan UFE oplevert, Daarna spelen we een tweede set waarbij de spelers duidelijk onder het aantal UFE moeten blijven als in de eerste set, ik geef hierbij een voorbeeld uit deze weeks training: Eerste set had de winnaar 11 UFE en de verliezer 13, ze liggen dus tussen de 47 en 55% van wat ik vaak als normaal zie.De tweede set mochten ze niet meer dan 8 UFE maken en als je het aantal UFE had opgebruikt verloor je automatisch de set.

Er was direct een positief gevolg de rally's werden langer, niet noodzakelijk mooier trouwens want de eerste tactiek die de spelers met deze beperking deden was veel clears spelen en niet meer smashen. De verliezer van de eerste set werd de winnaar van de tweede, hij haalde de 21 niet maar de tegenstander kwam als eerste op de 8 UFE. De volgende oefening was dat ik de spelers vroeg wat ze zelf als acceptabel vonden voor het maken van UFE als ze een perfecte game speelde.  Voor speler 1 was dat 5 en de tweede speler vond 6 een goede wedstrijd. We hebben deze cijfers op het scorebord ingevoerd en gingen een nieuwe game spelen waarbij we terug telde tot nul. De opdracht was om te zien hoe ver ze zouden komen in hun doel de 21 te halen. Beide spelers kwamen niet tot de 11, het is dus weer rond de 50% aan UFE. Door de tactische stof telkens weer aan te passen met opdrachten, zoals je mag niet meer dan twee keer in dezelfde hoek spelen, elke rally moet minimaal twee slagen hebben die tegen de hand in worden gespeelt kregen we wedstrijden die langere rally’s hadden en die technisch/tactisch goed in elkaar zaten, het gevolg was dan ook dat de UFE langzaam aan minder werden. Op het einde van de tweede dag van deze training waren we op 8 UFE per set dat lijkt geen grote verbetering maar is meer dan voldoende om de wedstrijd mee te winnen. De volgende opdracht was om er een bewakings systeem in te bouwen voor het nemen van berekende risico’s. Als je tegenstander 2 UFE voorsprong had mag je meer risico nemen, je kunt hier mee door gaan bij succes (scoren) en moet er mee stoppen als je in UFE weer gelijk staat.

We hebben een aantal extra elementen meer toegevoegd zoals een beloningssysteem, bij een gelukte schijnbeweging die leiden tot een punt werd er een UFE afgetrokken van de UFE score of kreeg de speler 2 punten,  het is  aan de coach om er extra tactiek elementen aan toe te voegen en je eigen fantasie zet de grenzen. In een volgend artikel ga ik dieper in op het trainen van tactiek elementen door middel van hele eenvoudige oefeningen.

1. Guus van der Vlugt:
    1 mei 2020
    Heb van U(F)E een staatje van de enkelspelen van het NK 2020. Staat op mijn website, samen met een scoreformulier en handleiding om dit tijdens wedstrijden te gebruiken. Ik informeer je wanneer de site open gaat. Misschien wel aardig om dit voor een speler een keer te scoren.