Zet een Deense bril op

28 augustus 2020 - Can Tho, Vietnam

Nooit eerder kon je in Nederland een vak opleiding Badminton Trainer volgen, er is vroeger wel iets geweest dat de C trainer opleiding was maar dan hebben we het toch al over 30 tot 35 jaar geleden. Daarna moest alles via de Europese standaard en kreeg je de SL opleidingen, het niveau daarvan is zo ver onder de maat en heeft zo weinig met onze sport te maken dat het eigenlijk weggegooid geld is.  Denemarken heeft nooit deze Europese standaard willen invoeren om precies dezelfde redenen, het was veel lager dan de standaard die Denemarken zelf stelde. Geen enkel land die de SL gebruikt heeft ook maar iets kunnen merken van een vooruitgang in de kennis terwijl Denemarken nog altijd het meest toonaangevende land in Europa is. De VBO heeft nu zwaar ingezet op de Deense manier van denken over het opleiden van badminton trainers, en het duurde niet lang voordat dit zijn vruchten afwierp. Binnen een ½ jaar heeft de VBO al 25 coaches kunnen laten ruiken aan de Deense aanpak en we kunnen bij de VBO maar een ding zeggen “We zijn de juiste richting in geslagen”. De aanpak staat enorm aan en alle deelnemers zijn zeer enthousiast, drie van de 25 hebben besloten om een intensieve opleiding van de VBO te gaan volgen. Volgende maand gaan we weer van start met de basisopleiding van 4 weken, deze proef opleiding is om jou te laten ruiken aan een totaal andere manier van kijken naar onze sport. Wil jij ook leren om badminton te bekijken door een Deense bril, meld je dan aan voor 1 van de 8 plaatsen en een maand lang te kunnen werken aan jouw kennis over onze sport. Schrijf naar [email protected]

1. Bart Jan:
    29 augustus 2020
    Ik kan dit wat Ron zegt over de opleidingen van het laatste half jaar beamen. Intensief en verhelderend.
    Voor mij zeer waardevol.
  2. Peter Lievers:
    5 december 2020
    Ook ik sluit me hierbij aan. Het heeft zeker de ogen geopend. Badminton is als sport in Nederland erg onderschat. Hoe details kunnen veroorzaken of te wint of verliest is groot. Het feit dat, ondanks dat al 30 jaar actief bent in de sport, dit niet ziet geeft ook aan dat hier binnen de badminton sport tot nu toe geen of te weinig aandacht is aan besteed. Hopend dat dit initiatief kan aan zetten tot een lawine aan kennisoverdracht en het verbeteren van de badmintoncultuur binnen Nederland.