VOETENWERK VOOR DE HERSENEN

16 maart 2021 - Chợ Mới, Vietnam

In mijn vorige stukje ben ik wat dieper ingegaan op het type voetenwerk dat je kan trainen en wat de meest voorkomende vorm van voetenwerk training is. Als je de vragen heb beantwoord

(en sommige hebben we zelfs de cijfers opgestuurd met de nodige vragen) dan ben je er achter dat het voetenwerk niet bepaald op een hoog intelligent niveau wordt getraind. 99% is domweg patroontjes lopen met weinig variatie en technieken en al helemaal geen tactiek. Het wordt gezien als conditie/snelheidstraining en spelers vertellen dat er bijna nooit technische of tactische aanwijzingen worden gegeven door de trainers. Ik kijk er liever naar als  energiebesparings training met net genoeg snelheid en de technisch juiste passen voor de juiste situaties en sterk afhankelijk van de te volgen tactiek, ik wil elke fout zien en er wat over zeggen, je zult me dan ook zelden stil horen zijn in de hal. De eerst beschrijving klinkt als voetbal en de tweede als badminton training.

Om je hersenen echt aan het werk te zetten over voetenwerk ben ik een groot voorstander van mini voetenwerk, je doet alle juiste stappen in een super klein veld van 100 x 100 cm. Het mag duidelijk zijn dat dit geen conditie training zal worden :-) laten we eens kijken naar de details in het mini voetenwerk.

Ik kan niet anders zeggen dat het mini voetenwerk een blijver is en zeker op jeugdtrainingen degame changer zal zijn als het aankomt op het aanleren van het juiste voetenwerk. Maar het is zo anders dan wat iedereen gewend is dat je het moet laten inwerken, er een aantal keer naar moeten kijken voordat je de achterliggende gedachte door hebt en zien. Als ik je niet zou verteld dat als ze twee keer achter elkaar naar dezelfde hoek gaat verschillend voetenwerk gebruikt dan was je dat niet opgevallen. En toch is dat esencial voor de oefening want dat zegt je iets over het looptempo, als je twee keer hetzelfde voetenwerk gebruikt ben je waarschijnlijk te snel terug naar het midden van de baan gelopen. Indien je rustiger terug loopt en je krijgt de shuttle toch weer in dezelfde hoek terug dan kan je veel meer offensief voetenwerk gebruiken in de volgende slag. Het rustig teruglopen is dus een vorm van tactiek in je voetenwerk, het snel terug bewegen naar het midden van de baan zal bij longline slagen tot het overlopen van jezelf  leiden, het is duidelijk dat “overlopen” niet past in TRE (tijd, ruimte en energie): Overlopen kost energie en je geeft ruimte weg aan je tegenstander terwijl je jezelf in tijdnood brengt.

Mini voetenwerk is perfect om de recovery step te trainen, aan het net komt deze bijna automatisch want het is een van de meest natuurlijke manieren om balans te houden aan het net. Op de achterlijn is het een heel ander verhaal daar zal je heel bewust moeten aanleren om

Een recovery step toe te passen zowel op de ARH als op de FH kant. Op een hele baan schakel je al snel over tot de overlevingsmodus en het nadenken komt dan op de tweede of zelfs derde plaats. Mini voetenwerk is het trainen van de hersenen om via het bewustzijn iets in het onderbewustzijn te gaan opslaan waardoor het automatisme wordt.

Een ander focuspunt is het hoofd, je zult zien dat als je start  met het mini voetenwerk dat je naar je voeten wil kijken, gewoon omdat het allemaal heel klein is en je wilt zien of je de juiste

Stappen maakt. Na een paar minuten kan je proberen om niet meer te kijken naar je voeten dat zal in het begin vreemd zijn en je zult fouten maken waardoor je weer gaat kijken naar je voeten. In een wedstrijd kijken de meeste spelers alleen maar naar de shuttle, er is dus een groot verschil tussen wat je in mini voetenwerk doet met je hoofd en wat je in een wedstrijd doet. Maar wat wil je hebben als trainer dat je spelers doen, ik wil graag dat ze overzicht hebben en daardoor op het laatste moment nog beslissingen kunnen nemen. Het nadeel van naar de shuttle kijken is de statisch spanning die je in je nek,schouders en rug krijgt door je hoofd ver achterover te houden, deze houding leidt ook tot frontaal voetenwerk waarbij je niet meer indraait om voorspanning te creëren. Het tweede nadeel is dat je niet goed kan zien wat je tegenstander doet nadat hij de shuttle heeft geslagen. Je hoofd zou dus een shuttle - tegenstander - shuttle ritme moeten hebben, je kijkt dus eerst naar de shuttle dan naar de tegenstander en dan weer naar de shuttle. Nu heb je alle voordelen bij elkaar, je maakt de beweging dynamisch door niet alleen omhoog te kijken, je maakt de oefening/wedstrijd tactisch juist want je blijft je tegenstander in de gaten houden en het nodigt meer uit in te draaien. Mini voetenwerk is uitstekend om dit te trainen.

Verder laat ik mijn spelers het voetenwerk ook afwisselend doen eerst gewoon en dan op hun tenen, omdat het vrij langzaam gaat zie je dat het op de tenen een balans oefening wordt waarbij je de kleine steun spieren stimuleert en versterkt rondom de enkels, knieën en heupen om balans te houden, op deze manier kan je badminton gerelateerde core stability training doen.

1. Stefan:
    24 maart 2021
    Dag Ron,

interessante stukken weer over het mini voetenwerk. Ook een mooi iets om thuis uit te voeren nu we nogsteeds niet de zaal in mogen.
    De principes en de focus punten zijn helder alsmede de logica erachter, alleen het uitvoeren blijft een lastige en onwennig om op zo n klein stukje te blijven. Ben je in de gelegenheid een kort filmpje te maken van iemand die het correct uitvoert? Denk dat dit voor vele meer duidelijkheid geeft en ook het gevoel kan geven dat het wel/niet goed gaat. Met de teksten die je hier schreef als kern, maar een filmpje voor het ondersteunende beeld?

Groeten,
    Stefan
  2. Ron Daniels:
    25 maart 2021
    Hoi Stefan, bekijk dit filmpje maar eens. Er zit hier wel een extra opdracht bij en dat is om op haar tenen te lopen, we doen dit afwisselend een paar min. op de tenen en een paar min. minder hoog op de tenen. Ik doe dit uit core stablity oogpunt, dus om de kleine ondersteunende sprieren te stimuleren. Als je goed kijkt zie je ook de correctie die er dan optreed in de enkels. Graag je reaktie op deze video, of je dit bruikbaar vindt. Groeten Ron
  3. Ron Daniels:
  4. Stefan:
    Hoi Ron,

bedankt!
    Je ziet wel heel mooi het tactische erin terug. Dus niet als een idioot naar het midden toe gaan maar nadenken wat je geslagen hebt en waarheen. Het zijn echt hele kleine hupjes/pasjes en ziet er nogsteeds heel ongemakkelijk uit maar het is een duidelijke video die een goed beeld geven dat het ook echt zo gaat zoals beschreven! Ook duidelijk inderdaad dat de enkels de balans aan het zoeken zijn, mooie oefening om na een enkel blessure weer te werken aan de stabiliteit van de enkel op een verder ook nog functionele badminton manier anders dan het op een been staan en de trap kuitspier oefening.
  5. Ron Daniels:
    25 maart 2021
    Hoi Stefan, bedankt voor je snelle terug melding. De oefeing deed ik altijd als ik spelers wilden laten nadenken over welke stappen ze deden maar door corona ben ik er echt voor gaan zitten om de oefening veel verder uit te werken. Ik doe nu zo'n 2½ maand zoom meetings met haar waar ik zeer in detail de theorie behandel van onder meer het voetenwerk. Ik was verbaast over hoe goed ze het deed want dat filmpje was haar eerste poging, ze had het dus alleen maar gehoord/gelezen nooit gezien. In elke stap die ze doet zit een opdracht en een aantal focus punten. Het trainen van het voetenwerk is in Corona tijd natuurlijk het meest voor de hand liggende om te trainen maar we zijn nu over gestapt om schijnbewegingen te trainen gewoon in de huis kamer en ook hierin verbaast ze me.
  6. Erik Helleman:
    10 april 2021
    Hoi Ron, goede video. Je hebt gevraagd om deze oefening op de tenen te doen. Toch vraag ik me af of juist het landen op de tenen in plaats van op eerst de hiel en daarna de tenen bij het uitstappen naar voor en opzij wel verstandig is. In deze oefening zijn de krachten niet zo groot, maar in een wedstrijd komt het hele gewicht op de voet en dan kan je dat beter opvangen met hiel-teen dan met teen alleen. Verder levert het bij terugkomen na het uitstappen grotere krachten op de knieschijf op. Indien die voorbij de enkel komt-en dus de kracht om terug te komen vooral vanuit de knie geleverd wordt, zou je last zou kunnen krijgen van een jumpersknee. Ik denk dat je moet proberen om de hoek van de knie daarom groter dan 90 graden te houden. Wat is jouw idee hierover?
  7. Ron Daniels:
    11 april 2021
    Hoi Erik, Je moet het mini voetenwerk zien als denk training. Er zitten heel en dan ook echt heel veel opdrachten in deze oefening. Het op de tenen lopen doen we elke tweede keer, dus een keer normaal en een keer op de tenen. Ik wil de stappen zo klein mogelijk hebben maar wel met alle stappen die je op een grote baan zou moeten maken, als het erg klein wordt dan helpt het lopen op de tenen daarbij maar het is niet mijn voornaamste reden dat is dood eenvoudig het feit dat je core stabilitie training doet op deze manier. De manier waarop het hier gedaan wordt is slechts een van de vele mogelijkheden/opdrachten die ik heb voor deze training. Ik zoek in het voetenwerk altijd naar rapid deceleration en wil zoveel mogelijk voorkomen dat spelers concentrisch terug moeten komen van een uitvals pas. Dat betekend dus ook dat ik hoek juist zo klein mogelijk wil hebben, het ver doorzakken en dus een grote hoek is doorgaans een signaal van onbalanse in het voetenwerk, op de achterlijn was de speler niet in de flight corridor met het voetenwerk en moest dus met het lichaam corrigeren, aan het net was de speler dood eenvoudig te laat. Beide zijn voetenwerk problemen en daarmee kom ik op een vast gegeven in onze sport: Analyser van het racket naar de voet, corrigeer van de voet naar het racket. Je kunt niet voorkomen dat een speler soms niet in de flight Corridor is of te laat aan het net maar mijn streven is om dat zoveel mogelijk te voorkomen met juist voeten werk. Groeten Ron
  8. Erik Helleman:
    11 april 2021
    Hmm, core stability training is toch training van de rompspieren? Hoe traint ze die hier dan? Door op haar tenen te bewegen traint ze, zoals je aangeeft, wel haar beenspieren, die meer in actie moeten komen om balanscorrecties te maken omdat je de oefening op de tenen laat doen. Rapid deceleration betekent volgens mij snel afremmen, bijvoorbeeld bij een autobotsing. Hoe moet ik dat begrip in de context van deze oefening terug zien? Is dat het ritme van versnellen en vertragen? Wat betekent concentrisch terugkomen van een uitvalspas? Dat je terug stapt naar het midden in plaats van naar een aangepaste basis? Of andersom? Misschien hebben we het over verschillende hoeken, maar, met hoek bedoelde ik de hoek tussen het onderbeen en het bovenbeen. Als de knie, zoals bij Meerte, voorbij de enkel is, -en de hoek tussen boven- en onderbeen dus kleiner-, dan heb je bij het afzetten voor de recoverystep vanuit het onderbeen een kracht die bij de knie naar buiten drukt in plaats van naar boven. En daar kun je volgens mij last van krijgen. In hoeverre lost dat dan onbalans op? Nu is de oefening rustig, maar het lijkt me dat als er grote krachten op het been komen dat dan het uitstappen op de voorvoet in plaats van de hiel juist onbalans veroorzaakt. Maar misschien hebben we het over verschillende hoeken, dat kan. Dus ik zou de uitvalspas toch hiel-teen proberen te trainen en dan de rest van de oefening wel op de voorvoet. P.S. Zoals je ziet ik ben nog aan het leren, en ik probeer met jouw ogen te kijken en te begrijpen, vandaar al die vragen.
    Groet, Erik
  9. Ron Daniels:
    11 april 2021
    Hoi Erik, ook ik ben nog aan het leren, dat is iets wat nooit stopt. Core stabilitie is niet iets wat stopt of beperkt is tot de romp. In badminton is het voetenwerk de meest belangrijke factor, het steunen en versterken van de kleine ondesteunings spieren is daarmee van groot belang. Rapid deceleration is wat er voor nodig is om een recovery step goed uit te kunnen voeren. Een hiel landing verhinderd het maken van een goede recoverystep en zal nagenoeg altijd leiden tot een terug stap pas met concentrische kracht. Op de hiel landen is ook voetenwerk dat te laat is of uit nood. Ik denk dat we het wel over dezelfde hoek hebben maar over twee totaal verschillende manieren om naar het voetenwerk te kijken. Het is ook niet iets wat je in een paar korte berichten op de juiste manier kan uitleggen. Je moet bedenken dan ik net klaar ben met een trainers opleidings stuk van meer dan 100 pagina's over voetenwerk waar alles tot in detail wordt verklaart. Groeten Ron