VOETENWERK DETAILS DEZE ZOMER IN SKIBBY (DK)

12 december 2019 - Đắk Ya, Vietnam

Wie het voetenwerk beheerst heeft de controle op het veld en is dus de leidende speler in de wedstrijd. Zelfs op het hoogste nationale niveau in de meeste landen in Europa (Denemarken als uitzondering) is er heel veel aan te merken op het voetenwerk van de single spelers. Ze hebben gewoon niet geleerd om de juiste keuze te maken in het voor hen meeste voordeel achtige  voetenwerk, het is een gevolg van groeps training zonder analyse van wat het beste bij hen past. Dit gebrek zal je zolang je badminton speelt je achtervolgen en het wordt steeds moeilijker er effectief wat aan te doen. We hebben nu een kleine groep van spelers van 13 tot 17 in onze academy die twee keer per week alleen maar aan details in het voetenwerk werkt. Een wedstrijdsituatie spelen, en stap voor stap kijken waar de problemen of mogelijkheden zich voordoen en dan aanpassen. Ik sta echt te kijken van de vooruitgang die spelers boeken in een zeer korte periode, de coach uit India die we in onze coach opleiding hebben was binnen 1 week totaal om en wil deze manier van werken nu ook toepassen in zijn thuisland. Hij was zelf ook een redelijk goede speler en kon ook aan eigen lijf voelen wat de gevolgen waren van voetenwerk training bij ons “ik had hier moeten zijn toen ik 15 was dan had ik het Nationale team wel gehaald” was zijn uitspraak.

Ik heb net een paar stukken geschreven in het Engels over voetenwerk en als ik naar de reacties kijk dan zie je dat er maar een paar trainers zijn die begrijpen waar we het over hebben en die hetzelfde oog voor detail hebben als binnen onze academy. De belangstelling voor een trainersopleiding gericht op voetenwerk is groeiende er grappig genoeg in Azië waar ze al veel verder zijn met voetenwerk dan in Europa. Waar ze in Azië van nature al veel beter bewegen op het veld dan spelers uit Europa willen ze meer weten over de manier waarop wij denken en werken over/met voetenwerk. Komende zomer wilden twee coaches uit india naar Denemarken komen maar ze krijgen hun visa in in orden, het zou goed zijn als de WBF iets zou doen om het eenvoudiger te maken voor coaches uit Azië om deel te nemen aan kennisontwikkeling (op dit moment hebben we veel hulp van de DGI in Denemarken en dat maakt al veel mogelijk voor het krijgen van een visa). Europa blijft ver achter we hebben twee inschrijvingen uit Italië voor de trainersopleiding deze zomer in Skibby en dat ze daar vandaan komen is niet zo vreemd als je ziet wat Henri Vervoort teweeg heeft gebracht in dit land, daar zijn ze er inmiddels wel van overtuigd dat dit de weg naar de toekomst is.

Spelers en trainers deze zomer heb je de kans je spel te verbeteren of om gewoon veel meer te weten te komen over voete werk in detail, van 18-12 tot 02-08 hoef je niet helemaal naar Azië voor deze kennis maar kan je het opdoen in Denemarken. [email protected]