VBO online Lock Down cursus over voetenwerk

15 december 2020 - Châu Thành, Vietnam

Nederland heeft een structureel probleem met betrekking tot kennis over het voetenwerk in onze sport. We hebben nu bij de VBO zo’n 8 maanden lang spelers geanalyseerd met een open blik over waar er verbeter mogelijkheden waren. Dit ging zowel over voetenwerk met betrekking tot tactiek, als techniek. We hebben gekeken naar het TRE principe (Tijd, Ruimte en Energie), dus naar de vraag of de speler tijd en ruimte schept voor zichzelf en of hij dat afneemt van de tegenstander. Ook keken we of de speler daarbij minder energie gebruikte dan de tegenstander.

Daarnaast hebben we onderzocht, of het al dan niet gebruik maken van TRE, leidt tot een opgaande- of neergaande lijn in de “chain of events” (COE).  Fouten ontstaan zelden uit het niets op dit niveau, er is een aanleiding tot de fout die er is ontstaan en door terug te gaan in de COE kan je tot de kern van het probleem komen.

Het technisch analyseren van, zowel de slagen als het voetenwerk, hebben we gedaan door van het racket naar de voet te analyseren en van de voet naar het racket te corrigeren. Je moet namelijk op de juiste manier bij de shuttle kunnen komen om een goede techniek uit te kunnen voeren en zonder het uitvoeren van de juiste techniek is het bijna onmogelijk een tactisch plan te laten werken. De opleiding heet dan ook: “de techniek achter de tactiek”. We hebben bij de VBO een 6- tal online cursussen gedaan, waarin we elke keer tussen de 4 en 6 deelnemers hadden. Met een klein gezelschap van 3 trainers zijn we een stap verder gegaan dan deze online cursus. We gaan met deze 3 deelnemers het aankomende jaar lang het gehele jaar door online opleidingen afronden.

Zoals gezegd zijn we met open vizier gestart op verzoek van de deelnemers. We hebben bewust gekozen om geen Nederlandse spelers te gaan analyseren, maar zijn gestart met spelers uit België en met twee spelers uit Azië (Chen Long en Jonatan Christie). Het eerste koppel was misschien iets te makkelijk en het tweede veel te moeilijk voor de deelnemers, dit leidde tot de keuze om Nederlandse spelers te nemen. Dit heeft geleid tot letterlijk een dossier van een paar 100 pagina’s met analyses en het waren niet zomaar analyses, maar zeer in detail. Zo hebben we over de eerste 3 min van een wedstrijd van een speler een rapport geschreven van 14 pagina’s en over een andere speler zelfs meer dan 50 pagina’s beschreven over een wedstrijd vanuit verschillende invalshoeken.

We hebben meer dan 20 trainers in Nederland inzicht gegeven in de problemen die slecht getraind voetenwerk met zich meebrengt, en hoe ver de gevolgen van dit voetenwerk doorklinkt in een wedstrijd. Spelers van een redelijk hoog niveau, binnen de top 100 van de Wereld in hun ranking, hadden niet door welke fouten ze maakte in zo iets simpels als de stand van hun voeten op het moment dat de tegenstander de shuttle sloeg: het niet goed timen van een split stap en daardoor veel te laat zijn. Geen idee hebben wat het betekent als je tegen de voeten in wordt gespeelt of er gebruik van maken om de tegenstander tegen de voeten in te spelen. Als deze problemen zich al voordoen op het hoogste niveau in Nederland, hoe moet het dan niet zijn op de niveaus daaronder?

Als jij, als trainer meer wil weten over de online opleidingen van de VBO, in een maand alles wil weten over deze onderwerpen en met eigen ogen wil zien en weten wat Nederlandse toppers zouden moeten doen om hun spel wezenlijk te verbeteren, neem dan contact op met de VBO om je aan te melden voor de eerste online cursus van 2021, er zijn max 6 plaatsen beschikbaar. Gebruik deze corona Lock down tijd om jezelf enorm te verbeteren als trainer.

Door de nieuwe maatregelen van de overheid kunnen we de Online cursus als starten tussen Kerst en Oud & Nieuw bij zodat de hele cursus in de lock down periode valt.