Vak opleiding badminton trainer

1 augustus 2021 - Trà Ôn, Vietnam

Vak opleiding badminton trainer

De VBO is vorig jaar gestart met een speciale trainers opleiding, twee trainers waren uitgenodigd om deel te nemen aan deze opleiding van 1 jaar. Ze hebben hun eerste jaar net afgesloten en gaan in September van start met het tweede jaar.

We zijn bij de VBO op zoek naar 2 tot 4 trainers die in September willen starten met het eerste jaar. Het is een opleiding die in Nederland normaal niet te volgen is, en gebaseerd op het Deense systeem. Je kunt de opleiding voor het grootste gedeelte thuis online volgen, de opleiding wordt afgesloten met een praktijk week of twee lange weekenden  tussen July en Augustus 2022.

Interview gemaakt met een van de deelnemers van het afgelopen jaar Bart Jan Botterman:

Wat is je achtergrond?

In mijn jeugd was mijn passie handbal (eredivisie en jong oranje). Daarnaast heb ik ook waterpolo en onderwaterhockey gespeeld. Waarbij ik vierentwintig jaar geleden begonnen met badminton.

Wat heb je al aan trainersopleidingen gedaan?

De welbekende Baantrainer en SL3 opleiding van BNL en van de VBO Techniek achter Tactiek. De laatste opleiding is waarmee dit avontuur, Elite trainer, mee is begonnen. Ook ben ik meer dan 25 jaar Master Scuba Diver Trainer bij PADI geweest. En binnen mijn werk heb ik meerdere docenten- en trainers opleiding mogen volgen met de nodige communicatietrainingen. Een mooie toevoeging op de “praktische” opleidingen.

Hoe wist je van deze speciale opleiding?

Aan het einde van de Online Cursus Techniek achter Tactiek van de VBO ben ik uitgenodigd om deze opleiding te volgen. De VBO heeft toen dit voorstel aan mij gedaan.

Hoeveel deelnemers waren er?

We waren met drie deelnemers, twee uit Nederland en een uit India.

Is dit een andere trainersopleiding dan wat je eerder hebt gehad en zo ja wat is anders?

Een compleet andere trainersopleiding.  De opleiding is erop gericht dat je het badminton met al zijn aspecten kan doorgronden. Het is dus geen kunstje. Het is een manier van werken waarbij je meerdere aspecten binnen het badminton leert te combineren. En dat volledig te doorgronden.We hebben dan ook binnen de opleiding een rode draad ontwikkeld waarmee je toch weer een structuur krijgt. De structuur die jou als trainer ondersteund. En jou helpt de spelers effectief te trainen.

Welke onderwerpen zijn er in de cursus aan bod gekomen?

Het belangrijkste is het leren kijken naar badminton met de juiste tools. Zodat je een analyse kan maken van wat er specifiek gebeurd in het veld. Het spel doorgronden en zien waar de prioriteiten voor de training zitten.
Natuurlijk ook de nodige techniek, tactiek, strategie en mentale gesteldheid. Maar ook singel, dubbel en mix. En loopwerk, wat dat betekent voor het badmintonspel.

Waar lagen de accenten in de cursus?

“Je ziet het pas als je het door hebt”. En daar lag het accent. Dus de ontwikkeling en bewustwording van de deelnemers. Met daarbij de tools die je hiervoor kan gebruiken. En op die manier kan je naar elke situatie kijken binnen het badminton.

Heb je dingen gemist in de opleiding?

Ik heb zoveel gemist. Alleen dat komt voort uit de diepgang van de opleiding. Hoe dieper je gaat hoe meer je door hebt dat je steeds minder weet.  De hoeveelheid informatie die we hebben gekregen met de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt is enorm.

Wie waren je docenten?

We hadden één vaste docent, Ron Daniels. Daarnaast een aantal gast docenten die iets vertelde over hun expertise:

1. Thomas Laybourn: XD SF England open en Wereldkampioen 2012

2.  Henry Vervoort: zijn kijk op badminton training (Bondscoach NL)

3.  Tobias Wadenka: Zones met specifieke analyse (Coach van het jaar D)

4.  Bjarne Nielsen: Mentaal coach en Nationaal coach U15/ U17 DK

5.  Tom Scholz: manier van lesgeven (PHd. sportwetenschap D)

Wat was goed en minder goed aan de docenten?

Mooie inzichten en toevoegingen vanuit hun expertise. Het boeiende wat je ook merkt met al die gesprekken dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Elke keer weer valt er een puzzelstukje op zijn plaats. Je weet ze eindelijk in het geheel te plaatsen. Al die stukjes maken de puzzel compleet

Hoeveel tijd heb je besteed aan de opleiding?

Blij met de corona tijd, die gaf de tijd en mogelijkheid om zoveel tijd aan de opleiding te besteden. Meer dan 600 uur studie, dus video’s analyseren, schrijven en overleggen met studiegenoten Meer dan 100 uur op Zoom overleg en lesgeven Dan nog alle tijd tussendoor waarmee ik veel gechat heb met Ron op messenger

Was de cursus het cursusgeld waard?

Meer dan dat :-) Ik heb er vriendschappen aan overgehouden

Zou je deze opleiding aanbevelen voor iedereen of moet je echt een fanatiekeling zijn en op heel hoog niveau training geven?

Het is een waanzinnige opleiding om te kunnen en mogen te volgen. Je zal wel veel moeten investeren in het jaar. Naast tijd ook de zelfreflectie aan te gaan. Om oude gewoontes los te laten en buiten de box te leren denken. Het niveau waarop je training geeft op elk niveau zijn voor en nadelen. Die weer beide verschillend zijn.

In hoeverre heeft deze opleiding je denken over badminton veranderd?

Ontzettend veel. Het is lastig om nu iets goed te vinden als je direct ziet dat: Er verkeerd voetenwerk wordt gebruikt Er tactisch niet slim gespeeld wordt. En je ziet dat spelers niet hebben geleerd voor zichzelf te denken

Je bent nu bijna klaar. Zijn er nog meer dingen die je zou willen leren of ben je nu echt aan de top met betrekking tot je badmintonkennis?

Waar ik nu veel behoefte aan heb is een stukje begeleiding bij de trainingen. Door de Corona tijd is het aantal groepstrainingen zeer beperkt geweest. Ook daar valt nog veel praktische kennis op te doen. En dan kan je putten uit de gigantische ervaring van Ron Daniels.

Waar wil je deze kennis voor gaan gebruiken?

Ik wil die kennis graag delen met mijn badminton omgeving. Het begint al met de VBO, waar we (Danny Birahy en ik) een grote input hebben mogen geven voor de rode draad waarmee de VBO richting wil geven aan de opleidingen. Een structuur aanbrengen om gericht opleidingen en bijscholingen te gaan geven.

Daarnaast zou het me tof lijken om die moderne badminton gedachten in te brengen binnen BC Oosterhout (mijn cluppie). En misschien ook wel aan een club of spelers die ervoor open staan. Ze mogen me altijd contacten.

Wat is je doel als trainer?

Vooral mij verder ontwikkelen in het lesgeven van de jeugd. En het lijkt me mooi om een hogere divisie teams les te geven. Om daar ervaring te krijgen en mijn aanpak op de moderne manier badminton verder te ontwikkelen. Wat ik ook een hele belangrijke rol vind om te hebben. Is de vertaling te maken van hoe je alles als trainer aan elkaar kan rijgen. Die vertaling mist vaak, ook binnen de BWF en de oude opleidingen van BNL.

Als je in het kort iets zou willen zeggen over deze opleiding dat niet in de vragenlijst voorkomt, wat zou dat dan zijn?

Ongelooflijke kennis heeft Ron Daniëls. En Ron is bereid om alles, en dan ook alles te delen met jou als deelnemer. De energie die je erin stopt krijg je dubbel en dwars terug. We hebben ook heerlijke discussies gehad en ze worden ook uitgelokt. Zolang je steekhoudende argumenten hebt is het goed.

Ik gewoonweg een top jaar gehad en kan me ook niet voorstellen dat het op houdt, dus doe ik nog een jaar.

Groeten

Bart Jan