TECHNISCH VOETENWERK

15 maart 2021 - Chợ Mới, Vietnam

Wat trainen we als we voetenwerk training doen, probeer voor jezelf eens wat cijfers en antwoorden te geven op de volgende vragen over voetenwerk training (met voetenwerk training bedoel ik training zonder shuttle) zet eens % op deze vragen.

Doe je aan voetenwerk training zonder shuttle

Hoeveel van dit voetenwerk is alleen bedoeld als conditietraining (schaduw badminton)

Doe je aan technisch voeten werk (het toepassen van verschillende stappen in verschillende situaties, in verschillende snelheden)

Is de voetenwerk training tactisch juist (klopt het voetenwerk met de slagen die je hebt gespeeld, is de follow up logisch, klopt de hoek waarin je voor de nieuwe slag loopt)

Geef je voetenwerk aanwijzingen of laat je de spelers zelf wat doen

Wat je jezelf eerst moet afvragen is of voetenwerk meer kracht is of meer techniek, neem een gewichtheffer die heeft in zijn voetenwerk/benen veel minder baat bij kracht dan techniek maar zonder de techniek is de kracht vaak verspilde kracht. Een ballet danser heeft veel meer techniek nodig dan kracht maar zonder de kracht komt de techniek niet uit de verf.

Zo kijk ik ook naar badminton en badminton staat veel dichter bij de balletdanser dan bij de gewichtheffer, ik zoek dus naar functionele kracht, het type kracht dat de techniek ondersteund. Helaas zijn er veel te weinig trainers die de techniek in het voetenwerk voldoende in de vingers hebben en er gewichtheffers kracht op gooien, wat krijg je dan?  technisch verkeerd voetenwerk dat met veel kracht wordt uitgevoerd. Dit gaat regelrecht in tegen het principe van TRE (tijd, ruimte en energie), als je zo nu en dan tijd en ruimte kan scheppen door het gebruik van extra energie (meer en vaak onnodig lopen en springen op de baan) dan is daar niets mis mee, als dit soort lopen en springen (energie) de enige manier is om je de tijd en ruimte te geven dan heb je een probleem. Als je echter functioneel voetenwerk gebruikt en je moet er veel energie in steken kan je in staat zijn om een technisch misschien betere tegenstander zoveel onder druk te zetten dat deze ook met een betere techniek niet kan voorkomen meer energie te gebruiken.

Je kunt dat in de praktijk zien bij wedstrijden van Nozimi Okuhare, het voetenwerk is heel erg functioneel met passen en lichaams rotaties op maat. Ook een speler als Tai Tzu Ying heeft hele mooie en functionele voetenwerk situaties waaronder het L voetenwerk op de Fh kant.

We hebben dat ook aangetoond in de analyse van de video's, door niet functioneel technisch voetenwerk moeten spelers  compenseren met kracht en energie, dit kan je terug vinden in nagenoeg alle spelers uit Europa (Denemarken als uitzondering), De twee kampioenen in Nederland in het heren en Dames enkel maken deze fout ook enorm veel. Als je altijd heb moeten hard heb moeten werken dan is het ook eenvoudiger om met kracht te werken als oplossing. Als spelers de techniek niet op vroege leeftijd aangereikt krijgen is het bijna uitgesloten dat ze dit op latere leeftijd, als de techniek juist is kan het heel goed zijn dat je aan de balans/verhouding iets moet doen om een speler beter te laten bewegen door er kracht aan toe te voegen maar dat is niet de basis het is veel meer een specialisme voor het puntje op de i.

Ik hoop dat je mijn manier van redeneren tot de logiek spreekt, want wat ik wil zeggen is dat we veel te vaak teruggrijpen naar dingen die we al kennen en waarvan we het resultaat kennen zoals energie gevende processen en kracht training, technisch voetenwerk is geen vast gegeven het werkt voor iedereen net even iets anders. Het vak creatief denken wordt weinig tot niet gegeven op scholen terwijl er wel een heleboel exacte vakken zijn het is dus ook niet zo vreemd dat de focus daarvoor niet snel op het technisch juiste voetenwerk aankomt.