WIE HAD DAT OOIT GEDACHT ?

29 december 2020 - Châu Thành, Vietnam

Wie had dat ooit gedacht

Dat ik ooit iets goeds zou kunnen schrijven over Badminton Nederland, zelfs mijn computer is er in de war van en komt met voorstellen om het woord “goeds”  te vervangen. Maar het is echt zo voor het eerst in meer dan 15 jaar gebeurd er iets dat onze sport er misschien weer bovenop zal helpen. Voor het eerst boort men de enorme schat aan kennis onder Nederlanders aan en benoemen ze een bondscoach die overal hoog staat aangeschreven. Voormalig Wereld Kampioen Thomas Laybourn wilden hem naar zijn club in Denemarken toe halen, al jaren geleden gaf de Deense top trainer Kenneth Larsen de aanbeveling dat hij Nationaal coach moest worden.

We krijgen een bondscoach waarvan je op het Internet kan lezen hoe hij over badminton denkt dat hebben we nog nooit kunnen doen we hadden geen idee waar de bondscoaches voor stonden en wat hun kennis niveau was. We krijgen iemand die meer dan normaal bezeten is van onze sport en zijn kennis met iedereen wil delen, niet alleen op Papendal maar juist ook naar de plaatsen waar het komende talent vandaan moet komen. Je gooit er een tien cent in en er komt voor 100 euro informatie uit, hij is heel erg benaderbaar en heeft tijd voor andere mensen die zijn passie delen en het maakt niet uit wat hun niveau is.

Het gaat ook heel erg moeilijk worden voor beide partijen, zijn oog voor extreme details zal voor velen moeilijk te volgen zijn en dat kan leiden tot frustraties bij zowel spelers als andere coaches. En ik vraag me hardop af of zo’n talentvolle trainer/coach wel kan functioneren binnen zo’n logge organisatie als Badminton Nederland, krijgt hij de ruimte om ons land weer op de kaart te zetten zonder al te veel tegenwerking?

Op zijn huidige werkplaats heeft hij er voor gezorgd dat er geen gat ontstaat door een andere zeer talentvolle jonge Nederlandse trainer op te leiden die zijn werk daar kan voortzetten. Ook dat tekent hem, hij zorgt er voor dat er geen kennis gat gaat vallen en werkt er eigenlijk aan dat hij zichzelf overbodig maakt iets wat je zelden ziet bij badminton coaches.

Ik hoop dat het gaat lukken want aan de nieuwe bondscoach zal het niet liggen, succes.

1. Willy Van Delsen:
    29 december 2020
    En over wie spreken we dan ?
  2. Rene Sehr:
    29 december 2020
    (Willy van Delsen) Henri Vervoort... Ik hoop echt dat Henri niet tegen dezelfde muren zal gaan aanlopen als Victor vorig jaar. En ik hoop ook dat hij bruggen zal kunnen slaan om met anderen een vruchtbare samenwerking aan te gaan. En dan doel ik uiteraard op samenwerking met jeugdtrainers....
  3. Ron Daniels:
    30 december 2020
    Hoi Willy, Ja het is Henri. Ik heb uitgebreid met hem gesproken over werken bij BNL want het is niet de eerste keer dat hij in beeld is voor een baan als bondscoach. Er zijn veel problemen in Nederland en die hebben bijna allemaal te doen met de organisatie en het functioneren van de bond. Henri kan die problemen oplossen maar niet alleen, en je weet hoe het werkt bij een bond dat gaat niet gebeuren hij zal veel tegenwerking krijgen. Ik zie het meer als een springplank voor een volgende baan waar hij wel zijn ei kwijt kan, als hij naar de spelen zou kunnen dat zou geweldig zijn dat opend deuren voor de toekomst.