Mr HOEK

11 augustus 2020 - Cát Hanh, Vietnam

Beste mr. Hoek,

We leven in een kut tijd met  vervelend en verwende kinderen die totaal geen gevoel hebben van wat het is om iets moeten doen (of laten) voor andere. Ik ben niet zo jong als deze generatie en ook niet zo oud als die van U, ik zit er tussen in. Ik heb een huis gekocht toen ik 19 was van een oude man die in de problemen kwam, hij had in het verzet gezeten en daardoor in een concentratiekamp (buchenwald). Ik kocht zijn huis maar maakte een plekje vrij zodat hij er ook kon blijven wonen, fijne herinneringen aan deze mooie man en tijd.

We staan zoveel in het krijt bij jullie generatie en dat gevoel wordt minder en minder met elke nieuw lichting, het niet hebben van een feest? Ik ben gaan kijken waar Henk  had gezeten in Duitsland, gewoon omdat ik wilden weten waar en wat mijn huis vriend had meegemaakt. Hij had zijn hele jeugd opgegeven zodat ik wel een goede jeugd kon hebben, ik heb veel tijd voor hem gehad vaak met hem gepraat als het weer even teveel werd. Ik was de generatie van heel hard werken, eigen bedrijf gestart toen ik 17 was (mijn vader moest tekenen), 10 man personeel voor dat je 18 bent. Voor het eerst op vakantie toen ik 24 was, 7 jaar 24/7 gewerkt, elke dag om 22.00 uur naar bed want om 04.00 uur ging de wekker. Ik ben inmiddels 63 en wordt nog steeds elke dag om op zijn laatst 05.00 wakker, zonder wekker. De jeugd van nu zijn watjes niets gewend en zeikerds, die zeuren over alles en als zij het niet doen dan doen die overbeschermende ouders het wel. Ik ben blij dat ik niet van deze softies afhankelijke ben als het weer oorlog zou worden dan moeten wij het doen en niet deze NSB’ers.