DE MELKMACHINE BNL

29 november 2020 - Ho Chi Minh City, Vietnam

BNL DE  MELKMACHINE

Het was al lang bekend dat de geld slurpende organisatie die Badminton Nederland heet maar aan een ding denkt en dat is het binnenhalen van geld om de banen op het bondsbureau in stand te houden. De C-19 crisis legt heel duidelijk en fijntjes bloot wat er mis is bij de bond nu er geen competitie gespeelt kan worden. Er is paniek in de tent want wat te doen als er geen geld binnenkomt door het stilleggen van de competitie, de kip die gouden eieren legt dreigt geslacht te worden. De leden van onze bond (die het best voor heeft met de badmintonsport) rekent bijna 12 keer zoveel voor het spelen van competitie dan wat de kosten zijn. Met het spelen van de competitie houden de leden de banen in stand van de club die is opgericht om de badminton sport ten dienste te staan, een service organisatie dus. Wat zou er met de competitie gebeuren als alleen de kosten zouden worden doorgerekend aan de leden, juist dan zouden er veel meer spelers competitie gaan spelen. OK de bond mag best iets meer rekenen en laten we zeggen dat ze daar ook grof meer voor mogen rekenen en dus het dubbele van de kosten in rekening brengen, 1x over de kop zullen we maar zeggen maar nee ze gaan bijna 12x over de kop.

Er is geen competitie en dus zou je zeggen dan hoeven de clubs ook geen bijdrage te betalen voor de competitie die er niet is. De clubs hebben het toch al moeilijk zat om leden vast te houden, dus ze kunnen nu wel wat steun van BNL gebruiken. Maar nee dat zie we verkeerd ook al is er helemaal geen competitie dan nog moeten de clubs de competitie bijdrage betalen. Het heeft dus helemaal niets te maken met de competitie want daar is het geld helemaal niet voor bestemd het gaat allemaal op de grote (puin)hoop.

Het is niet zo gek dat ze in Brabant en Limburg eigen bonden hebben opgericht die kunnen competitie opzetten voor een fractie van de kosten de BNL in rekening brengt. Wat heeft BNL gedaan om door deze crisis heen te komen? Is er salaris ingeleverd, zijn er ontslagen gevallen, zijn er inmiddels alternatieven gekomen zoals je die elders ziet met online aanbiedingen? Niets van dat alles. Sluiten die tent en weer terug naar een organisatie met hart voor de sport, laat deze groep maar een bond gaan oprichten voor luchtbadminton en laat ze vooral niets meer doen voor de echte sport voordat die samen met BNL ten onder gaat.