Mega ledenverlies te verwachten bij BNL

12 april 2021 - Mekong Delta, Vietnam

De eerste cijfers komen binnen

Denemarken is het beste badminton land van Europa en heeft een organisatie met de naam Badminton Denmark en een andere met de naam DGI tezamen hebben ze ongeveer 120.000

Badminton leden grofweg 75.000 bij Badminton Denmark en 45.000 bij de DGI (precieze cijfers van vandaag ontbreken). In de eerste helft van seizoen 21/22 verloor de badminton sport 4250 leden dit zijn de cijfers tot December 2020. Dit ledenverlies wordt toegeschreven aan de corona crisis want het ledenverlies was de afgelopen twee jaar een halt toegeroepen.

Het ledenverlies in 2020 viel mee volgens de woordvoerders maar er wordt gevreesd voor de eerste 6 maanden van 2021, Hier zal de grote klap gaan vallen is de verwachting. De DGI en Badminton Denemarken zijn heel erg actief geweest met online aanbiedingen en het verstrekken trainingsprogramma's voor verschillende groepen spelers en trainers.

Wat zullen de gevolgen zijn voor Badminton Nederland? Als we de cijfers van Denemarken omzetten naar ons land dan zal BNL in het eerste gedeelte van seizoen 20/21 zo’n 3.5% van hun leden hebben verloren dat zal tussen de 1120 en 1500 leden zijn. Maar de grote klap moet nog komen en zal eerder liggen rond de 7.5% het gehele verlies van leden zal dus rond de 11% liggen. Dan spreken we over een ledenverlies van 3500 leden in 2020/2021, maar dat is als we ervan uitgaan dat BNL net zo hard heeft gewerkt als Badminton Denemarken en dat zijn niet bepaald de berichten die we horen.

In Denemarken blijken vooral de jeugd het laat afweten en binnen die groep zij   het de meisjes die de grootste groep van badminton verlaters zijn. In ons land is het al niet best gestemd met de jeugd en helemaal niet bij de meisjes. En BNL heeft in de corona tijd nagenoeg niets gedaan om deze groep aandacht te geven. We moeten er vanuit gaan dat de gevolgen in ons land veel groter zullen zijn dan in Denemarken. Het zou me niet verbazen als we meer dan die 10 tot 11% zouden gaan verliezen.

In Nieuwegein op het bondsbureau maken ze zich dan ook grote zorgen, ……………. niet om onze sport natuurlijk maar om de baan en dan heb ik het niet over een badmintonbaan.