WAT ALS JE NIET LANGER SLIM BEN

10 december 2020 - Châu Thành, Vietnam

Er is een groep in de samenleving die veel slimmer is dan ons gewone mensen, ze hebben echt alles door en het stoort me dat ik dat zelf niet door heb. Ze weten meer van het Coronavirus dan de wetenschappers en ze hebben veel betere oplossingen, die oplossingen zijn zelfs zo goed dat ze in verzet gaan tegen wat mensen die zich hier hun hele leven mee bezig houden. Ze hebben ook gelijk elke samenzweringstheorie door en doorzien de samenwerking die er is tussen grote bedrijven, politici en de wetenschap om de maatschappij om de tuin te leiden. Mijn IQ test was 114, dat is niet hoog maar wel boven het gemiddelde, dat ik zulke dingen niet door heb terwijl zoveel “gewone” mensen het heel duidelijk kunnen zien zorgt ervoor dat ik bang ben dat ik mijn verstand verlies.

Ik ben niet links maar ik ben wel een kenner van de links geschiedenis en heb de politiek van de negentiende eeuw zeer goed bestudeerd, van Rosa Luxemburg en Karl Liebknecht tot Emma Goldman, Sasha Berkman en Errico Malatesta, Michail Bakoenin, Peter Kropotkin tot de hedendaagse politiek. Ik ben ook niet rechts al weet ik ook van het extreme nationaal socialisme vrij veel af, ik heb letterlijk honderde boeken gelezen over Hitler, Musolinie, Papa en Baby Doc (Francois Duvalier) en over de Spaanse burgeroorlog van Franco , en nu de grote gek in het witte huis. In dat zelfde witte huis ben ik ooit uitgenodigd voor een rondleiding, dat was tijdens een republikeinse president, nu zou ik voor de eer bedanken, net als alle grote artiesten, acteurs en sportmensen die niet met deze gevaarlijke gek willen samen zijn, iemand die zo ziekelijk liegt en zo slecht tegen zijn verlies kan is tegen het waardigheidsgevoel van elke sporter en coach. Maar ook over deze onbeschofte hork heb ik het mis, ik weet niet aan welke kant van de IQ schaal je moet zitten om deze dingen normaal te vinden of nog erger te bewonderen.

Ik lever graag een stukje van mijn verstand in als ik deze standpunten moet delen om slim te zijn, dan wil ik best wat minder mijn best doen bij een IQ test zodat ik mijn eigen normen en waarden kan behouden. In alles wat ik doe vertrouw ik op mijn gezond verstand en als ik iets niet weet dan onderzoek ik het en vertrouw op de wetenschap, als dat slecht is of niet verstandig dan mag je me gerust een slecht en onverstandig mens noemen en ik zal het met trots dragen.

1. Rene Sehr:
    10 december 2020
    Jij gaat nog heel raar opkijken binnenkort. Nee Ron, je slaat de plank helemaal mis nu. Maar ja, het heeft geen zin om in discussie te gaan met jou als je er zo instaat.
  2. Ron Daniels:
    10 december 2020
    Dat is jammer Rene want het is juist altijd de discussie met argumenten die ik op zoek, net als in Badminton trouwens. Als ik de plank mis sla (wat ik niet geloof :-) dan heb ik geen moeite om snel dood te gaan want in zo'n Wereld wil ik niet leven. Ik had je een lange mail geschreven als een zeer goede vriend maar mijn mail werd geblokt en kwam terug.
  3. Willy Van Delsen:
    10 december 2020
    En waar slaat Ron de plank dan mis ?
  4. Ron Daniels:
    11 december 2020
    Hoi Willy, Dat vraag ik mezelf dus ook af, het probleem is altijd dat er nooit argumenten bij staan als er wat wordt geschreven over kritiek op het Corona beleid of over die gevaarlijke gek in het witte huis. Het is eenvoudig discuseren met gelijk gestemde om een goede discussie aan te gaan met iemand die anders denkt is een stuk minder eenvoudig. Ik probeer nooit om iemand te overtuigen maar wil wel graag dat de zaak van alle kanten word bekeken zonder daar emotioneel over te worden. Rene is een goede vriend van me en dat wil ik ook graag zo houden, maar juist als vrienden moet je kunnen discuseren.
  5. Stef Meijs:
    11 december 2020
    Hoi Ron, persoonlijk ben ik iemand die in principe niet achter de grote meute aan loopt en niet zomaar klakkeloos dingen overneemt of voor waar aanneemt. In het geval van Corona is het belangrijk dat mensen kritisch blijven en kritische vragen kunnen stellen. Tegelijkertijd ben ik óók iemand die gelooft in de wetenschap, wat niet betekent dat de wetenschap geen fouten kan maken. Wat betreft corona geldt ongeveer hetzelfde als bij het klimaatprobleem (waar ik zelf vanuit mijn werk mee bezig ben). Er blijven altijd wetenschappers die met andere bewijslast komen en die een andere mening zijn toegedaan. Maar: wanneer wereldwijd het overgrote deel van de wetenschappers die onafhankelijk van elkaar werken, vrijwel allemaal met de neus in dezelfde richting wijzen, dan mag je er van uit gaan, dat ze het bij het rechte eind hebben. In Nederland heb ik zelf veel te maken met het RIVM. Ik ken veel mensen daar die uitermate deskundig zijn, onafhankelijk en enorm hun best doen om de juiste adviezen te geven. Dat doen ze zoveel mogelijk op basis van sluitend wetenschappelijk bewijs. Ik vind dat het RIVM in Nederland net een hele nuchtere koers volgt. Alle verhalen over complottheorieën kunnen wat mij betreft in de prullenbak.
    En tot slot nog een kleine opmerking over Trump: die kun je echt niet anders zien dan een volslagen idioot die uitsluitend gericht is op zichzelf, haat zaait, mensen tegen elkaar op zet en een gevaar voor de mensheid is. Daar heb ik geen wetenschappelijke bewijslast voor nodig.
    Het is jammer dat als je verschillende meningen over iets hebt dat leidt tot ontwrichte relaties, zoals jij beschrijft. Maar als het zo is, so be it. Groet, Stef
  6. Ron Daniels:
    11 december 2020
    Hoi Stef, bedankt voor je reaktie die niet anders is dan dat ik dat van jouw verwacht. Het geen ik jammer vindt is dat je als idioot word neer gezet als je het er niet mee eens ben, ik brobeer dat zelf niet te doen en de discussie aan te gaan. Ron