HET ENORME VOORDEEL VAN CORONA

6 maart 2021 - Chợ Mới, Vietnam

Na een jaar van Corona crisis kijk ik terug en vraag me af wat het met me heeft gedaan, ik ben zonder enige twijfel een betere trainers/coach geworden. Op de eerste plaats zijn we natuurlijk begonnen met het begeleiden van andere trainers in Nederland om deze een inzicht te geven in de details waar wij mee werken. Iets waarvan je zelf vindt dat het de normaalste zaak van de Wereld is blijkt een openbaring voor andere. De kracht van alle Orø coaches is dat ze willen delen, kennis delen in onze sport is een lelijk woord in Nederland en in de corona tijd is het juist een succesformule gebleken. De VBO is uit haar slaap ontwaakt en is een dynamisch partner geworden die zich pijlsnel aangepaste aan de nieuwe situatie en met echt briljant maatwerk kwam. De drijfkracht van Eric en Corinne Krom is onbetaalbaar voor onze sport, vrijwilligerswerk op maat ze krijgen er niets voor terug anders dan klachten en gekanker en ze verdienen een eremedaille. Ik moet de eerste mensen nog ontmoeten die zo’n moeilijk jaar achter de rug hebben en toch nog tijd en energie overhielden om onze mooie sport te helpen.

Je gaat ook sorteren als je in deze crisis zit, de klagers vallen af en de inspirators blijven over zo wordt het kaf van de koren gescheiden. Internationale contacten worden aangehaald en wat blijkt ze zijn allemaal bezig met nieuwe dingen, Tom Schulz, Tobias Wadenka, Roy Mulders, Bjarne Nielsen, Henri Vervoort, Guus vd Vlugt en vele andere allemaal zijn ze bezig en willen praten, gedachte uit wisselen over de ontwikkelingen in onze sport. Iedereen in deze steeds maar groeiende  groep is er beter van geworden.

Contact met spelers is enorm veranderd en VEEL beter geworden, je moet het als trainer wel opzoeken en aanbieden maar wat is het een succes als je het doet. Echt tientalle uren On Line

theorie les geven aan spelers, analyseren, alternatieven geven voor training buiten de hal, voetenwerk in de huiskamer en praten, praten en nog een praten over deze prachtige sport. Als spelers leren denken als Elite coaches dan  zijn ze in hun hoofd al Elite spelers.

Ik wil iedereen die ik hier heb genoemd en niet heb genoemd bedanken voor hun enorme hulp om mij een betere trainer te maken, mij tot denken aan te sporen, te discussiëren over allerlei onderwerpen. Kortom wat een kans hebben we gekregen door Corona om straks veel beter weer te kunnen starten met onze sport.