DOE EENS WAT MOEITE

4 mei 2021 - Tây Hòa, Vietnam

Doe eens wat moeite

OK dat heb ik dan ook gedaan, ik ben er weer een keer voor gaan zitten om de leerlijn van Badminton Nederland nog eens te bekijken. Het is niet iets wat je voor je plezier gaat doen het zijn lange saaie stukken tekst met veel heel veel pilaren waarop alles is gebouwd.

Het staat vol van mooie maar vooral loze belofte, en verklaringen wat Badminton Nederland allemaal doet of liever gezegd niet doet.

Wat onderscheid ons land van andere landen? Nederlanders zijn kritisch, vindingrijk en weten zich altijd te onderscheiden door inventiviteit. Staat er te lezen in de visie van onze bond.

Wanneer we deze kernkwaliteiten omzetten in opleiden van talent dan komen we tot het volgende: Initiatiefrijk badmintonnen, door zelfstandige, kritische spelers op te leiden met creativiteit en aanpassingsvermogen.

Het gaat verder met: Het voornaamste in onze visie is dat de ontwikkeling van het kind centraal staat.

Badminton Nederland wil in de praktijk helemaal niets weten van Initiatiefrijke, zelfstandige, kritische mensen met creativiteit en aanpassingsvermogen. Er heerst een angstcultuur waar niemand zijn mond durft open te doen en wanneer je dat wel doet lig je er uit bij deze organisatie.

Alle ouders zullen enorm blij zijn met Badminton Nederland, de ontwikkeling van hun kind staat immers centraal, en dus draait alles bij onze bond om het kind en om niets anders. Als iets centraal staat dan draait alles rondom dit punt. Als het afgelopen jaar iets heeft bewezen dan is dat wel dat dit vooral lege woorden zijn die goed staan in een visie statement, het is zeker geen manier van handelen. Ik heb nog nooit ouders horen klagen over het feit dat hun kind centraal stond, ze klagen pas als hun kind wordt afgescheept.

Badminton Nederland schrijft verder: Wij onderscheiden ons ten opzichte van andere landen waar veelal eenzijdig getraind wordt. Ik heb geen idee over welke landen ze het hier hebben, maar Nederland komt niet voor op het lijstje van landen waar nieuwe ontwikkelingen vandaan komen. In het hele technische en tactische gedeelte van de leerlijn heb ik NIETS kunnen ontdekken waarvan ik zei dat is nu echt anders dan in alle andere landen.

De beschrijvingen in deze hoofdstukken zijn saai, veelal verouderd en zeer oppervlakkig. Het getuigd niet van inventiviteit en van veelzijdigheid is geen sprake. Er staan zelf dingen in die lijnrecht op de huidige ontwikkeling van techniek staan.

Om voldoende kracht te ontwikkelen hebben ALLE slagen een achterzwaai nodig” is de openingszin van Biomechanische principes. Wanneer een technisch hoofdstuk met deze zin begint moet je de bladzijde uit het boek scheuren, en de rest zeer sceptisch lezen in de hoop dat je alle fouten er op tijd uithaalt. Deze beschrijving nodigt uit tot slechte techniek training, ik zou nog veel meer voorbeelden kunnen geven maar dan moet ik geen artikel maar een boek schrijven.