THE CRISIS GENERATION

8 september 2020 - Can Tho, Vietnam

Een van mijn bevriende coaches stuurde me een Youtube link van de schrijver Robert Greene, ik kende hem niet maar toen hij begon te praten over de boeken van en over Niccolo Machiavelli wist ik gelijk waar het over ging. De vraag bij het sturen van de Youtube link was of we ook op deze manier naar sportbonden konden kijken. Het was heel lang geleden dat ik Machiavelli had gelezen en in die tijd plaatste ik het alleen maar in de politiek, maar het is op alle vormen van organisatie van toepassing dus ook op sportbonden.

Niet lang geleden heb ik een open brief geschreven aan het NOC*NSF dat het hoog tijd was om alle sportbonden eens grondig onder de loep te nemen omdat ze niet meer van deze tijd zijn. Machiavelli was gefascineerd in het ontstaan van dingen zoals steden, regeringen en nations en spreekt over de cyclus of 4 generaties.

Generaties duren ongeveer tussen de 20 en 25 jaar afhankelijk waar je je bevindt en in welke tijd je leefde 200 jaar geleden lag deze grens op 15 jaar. Elke vierde generatie zal de oorzaak zijn van een nieuwe cyclus en nieuwe order en zal voor vernieuwing zorgen en daarna begint de komende 4 generaties. Het spreekwoord zegt niet voor niets “de geschiedenis herhaald zichzelf”. Het is een natuurlijk proces wat je niet tegen kan houden want het is dynamisch.

Het ontstaan van een organisatie komt voort uit revolutionair denken en daar komt de eerste generatie uit voort.

De eerste generatie gaat structuur aanbrengen, de macht concentreren en een order opzetten zodat de revolutie blijvend is

Bij de tweede generatie, gaat het steeds meer om de regels en drijven meer en meer weg van het vernieuwende, het gaat nog steeds over dezelfde gedachte als de eerste generatie maar de bevlogenheid is aan het verdwijnen. De wetten worden belangrijker dan het doel. Het gaat veel meer om en over het controleren van de macht.

Bij de derde generatie heeft de dynamiek van de de eerste generatie nooit gekend en groeit op met de niets zeggen wetten, regels en een organisatie die stug en niet flexibel is en helemaal niet inspeelt op wat er leeft bij deze generatie.

De revolutie gaat weer beginnen.

Als we deze stellingen van Machiavelli los laten op BNL wat voor beeld zien we dan? De NBB werd in 1931 opgericht in Noordwijk, een paar jaar later in 1934 richten 9 landen waaronder Nederland de Internationale Badminton Federation op. Tot na de tweede Wereldoorlog gebeurde er niet al te veel het waren de pionier jaren van de revolutie. De eerste generatie ontstond in de begin jaren 50 en maakte in de eerste 25 jaar een enorme groei door. Badminton was de snelst groeiende sport in Nederland, het ging er nu om de macht vast te houden en de grip op de ontwikkeling te houden. Het beste voorbeeld van het vasthouden aan de macht en het stoppen van elke vorm van vernieuwing is wel het feit dat een bondscoach voor het leven werd aangesteld. De macht concentratie van BNL was totaal en anders denken was verboden, de dynamiek van de begin jaren was weg en de tweede generatie groeit op met deze machtsverhoudingen zonder vrijheid van keuze. Tussen de jaren 70 en 2000 ging het langzaam maar zeker bergafwaarts met de badmintonsport in Nederland. BNL verloor het gevoel met de achterban en nog veel belangrijker de achterban had geen enkel binding met BNL en aan het eind van deze tweede generatie verlieten de leden massaal de organisatie en er ontstonden alternatieve bonden en projecten.die door BNL met harde hand werden tegengewerkt. We zijn nu in de derde generatie of ook wel de verloren generatie, door het totale gebrek aan dynamiek, nieuwe ontwikkelingen en het stoppen en tegenwerken van andersdenkenden tekende BNL zijn eigen ondergang met als dieptepunt wel het uit de NSF*NOC zetten wegens wanbestuur.

De bond heeft elk contact met de leden verloren, van de ooit zo badminton gekke groep mensen die bij BNL werkzaam waren in de jaren 60 was niets meer terug te vinden en vandaag de dag is er nagenoeg geen belangstelling voor het zelf spelen van badminton het is een gewone kantoorbaan geworden waar geen plaats is voor badminton evangelisten in hart en nieren.

Volgens de wet van Machiavelli moeten we tussen 2020 en 2025 een nieuwe revolutie krijgen, niet alleen in de badminton sport maar in vele sporten want er zijn nog veel meer bonden die met dezelfde problemen kampen. Het meest voor de hand liggende is dat de bond zichzelf niet meer in stand kan houden en zal een langzame dood sterven terwijl de sport zelf opbloeit, BNL kan niet bestaan zonder de spelers, clubs, trainers en bestuurders deze kunnen wel heel makkelijk zonder BNL, want de toegevoegde waarden van deze organisatie komt in deze generatie wel heel dicht bij het nulpunt.

Bron: Machiavelli’s boeken, en het boek the crisis generation van Robert Greene