BADMINTON RELANCEPLAN

9 maart 2021 - Chợ Mới, Vietnam

Een van mijn zeer goede badminton vrienden vroeg me wat ik dacht van de op handen zijnde relance van onze badminton sport na de corona crisis. Het woord alleen al zegt misschien al iets over de omstandigheid waarom we dit zouden moeten doen. De UK dictionary zegt over relance onder andere:

Especially in the context of European politics: a revival or relaunching (of a policy, strategy, etc.); reorientation.

Voorafgaand aan een relance is er dus iets fout gegaan of het heeft niet zo uitgepakt als gepland, het sloeg niet aan en het concept moet nog een keer worden geprobeerd want het werd waarschijnlijk niet begrepen.

In het Nederlands/Vlaams woordenboek staat relanceplan als een economisch herstelplan en ook in dit geval is er iets mis gegaan wat hersteld moet worden. Wat is er gebeurd met het gezegde “voorkomen is beter dan genezen”? Het is nog te vroeg om al voorbeelden te geven van sporten die juist hebben kunnen profiteren van de corona crisis maar er zijn wel indicaties.

Op de eerste plaats heeft de sportmedia voetbal nog eens extra omarmd, in al het negatieve nieuws in de media werd voetbal gebruikt om het nieuws wat op te fleuren.  Van de 18 hoofditems in elk nieuwsbericht van de NOS website zijn ere dagelijks 4 tot 5 die over voetbal gaan, op de tweede plaats staat schaatsen en de derde wielrennen. Het feit dat het ook nog mogelijk werd om op natuurijs te schaatsen was natuurlijk een grote plus voor de sport.

De sporten die het toch al goed deden kregen nog eens extra aandacht van de NOS wat heeft gewerkt als een promotie van de sport al die sporten waren buitensporten. De NOS heeft haar verantwoordelijkheid als nieuws verzorger een maatschappelijk gat laten vallen. Uit cijfers van het CBS en RIVM blijkt dat 26% van alle sporters die minimaal 1x per week sporten buiten sporters zijn. terwijl 45% van de sporters binnen sporters zijn, de rest sport soms binnen en soms buiten. De NOS had er goed aan gedaan om elke week een sport in de spotlight te zetten en niet alleen de focus te richten op de eerder genoemde sporten.

Voor onze badminton sport is de nodig relance te danken aan de enorme passiviteit van de bond, veel meer als een doorgeefluik van NOC*NSF was Badminton Nederland niet voor hun leden. Badminton Nederland is totaal incompetent gebleken in een crisis zoals deze, heeft geen enkele creativiteit getoond en is compleet door de mand gevallen als het gaat om het financieel beheer. Het is een super gemiste kans om iets te doen aan de promotie van onze sport door dag en nacht bezig te zijn met nieuwe ideeën om alternatieve trainingen te verspreiden onder de leden en om aan kennisopbouw en deling te doen.

En dat het kan is wel duidelijk want de andere badminton organisatie die opleidingen verzorgd heeft geen achteruitgang van het ledental, er zijn zelfs nieuwe leden bijgekomen. Er was een explosie van nieuwe dingen voor de leden en het allermooiste ………..  van de 50 euro lidmaatschap gelden werden er 20 terugbetaald, dat was helemaal niet nodig want ze deden nog steeds wat ze moesten en beloofde hadden te doen het aanbieden van kennis. Maar het was niet op een manier dat de leden kenden of verwachten en dus betaalde ze geld terug voor dit jaar, kijk zo doe je aan ledenbehoud en hoef je helemaal geen relanceplan te hebben of te maken.