BAAN SLIMHEID, HET ANTWOORD?

2 februari 2021 - Chợ Mới, Vietnam

"Niets doen is geen optie, je weet namelijk nooit wanneer je er klaar mee bent " (Groucho Marx)

Mijn vorige stukje over een kijkje in de toekomst heeft meer dan gemiddeld veel reacties gegeven, van de meer dan 300 mensen die het stukje hebben gelezen hebben er 28 een reactie achterlaten. Het leek me dan ook een goed idee op enkele van deze vragen in te gaan.

Ben ik beter dan BNL? Nee dat denk ik niet want corona heeft ons allemaal in een zeer moeilijke situatie gebracht, net zoals BNL is ook mijn inkomstenbron weggevallen en dat heeft tot net zoveel economische problemen geleid. Waar ik wel beter in ben is uit de box denken om iets te doen met de huidige situatie, op de eerste plaats zijn we nog tijdens de eerste golf van het virus verhuist dat heeft veel kosten bespaard. En we zijn gelijk met een groepje trainers begonnen om alternatieven op te starten. De VBO sprong gelijk op de wagen toen ik met het plan kwam om deze tijd te gebruiken om trainers in Nederland (en daarbuiten) speciale theorie lessen  aan te bieden. En we hebben gelijk het probleem aangepakt dat er onvoldoende docenten zijn die de nieuwe stof beheersen om in de hal deze stof te behandelen. We zijn dus ook begonnen om nieuwe docenten op te leiden via een Elite opleiding, zodat de VBO in augustus klaar is om met het nieuwe materiaal de hal in te gaan en te gaan zorgen voor het verspreiden van de kennis onder de leden.

De Elite opleiding is echt uniek in Nederland, het is op de eerste plaats zeer persoonlijk want er zijn maar 3 plaatsen beschikbaar, op de tweede plaats hebben we gastdocenten uit verschillende landen die deelnamen aan het delen van Internationale kennis, zo waren er bijdrage, uit Denemarken, India, Duitsland en Italië. Er is een enorm gebrek aan Internationale kennis in Nederland en dit hebben we op deze manier willen oplossen, we hebben nog een aantal gastdocenten klaar staan voor de komende tijd.

Naast de focus op de trainers zijn we ook gestart met jeugd bij de VBO, spelers hebben al deelgenomen aan hal trainingen waar het nieuwe voetenwerk en de tactiek wordt behandeld. En de eerste spelers zijn nu ook begonnen met online theorielessen, dit is iets dat ook voor de VBO totaal nieuw is maar als je jonge spelers (U15 en U17) nu al baan slimheid bijbrengt dan hebben we straks spelers die zich kunnen meten met de top uit Denemarken en wellicht Azië. De eerste deelnemers zijn verrast door hetgeen ze te horen en te zien krijgen, en zijn veranderd van gezonde sceptisch naar zeer positieve reacties. Niet alleen de spelers zitten in de online meetings maar ook de ouders kunnen aanschuiven zodat er binnen het gezin een breed inzicht komt in wat baan slimheid betekent.

De theorie gaat ook voor een grote deel over hoe je effectief kunt trainen in deze tijd want elke speler klaagt over de saaie en creatief lozen buiten trainingen, en dat hoeft echt niet zo te zijn. Studies hebben uitgewezen dat je in zulke periodes net zoveel of zelf meer vooruitgang kan hebben als dat je gewoon in de hal zou trainen, badminton is niet voor niets een denksport :-)