100% ONAFHANKELIJK

19 november 2019 - Gia Tân 2, Vietnam

100% ONAFHANKELIJK

Het zal niemand verbazen dat ik me weinig aantrekt van wat mensen van me vinden, over me zeggen, me geloven of niet, me bewonderen of verafschuwen. Ik ga gewoon mijn eigen weg en er is echt totaal niemand die me ook maar een strobreed in de weg kan leggen. Ik heb gelukkig niet te maken met een stuurloze organisatie als de bond die totaal geen idee heeft wat ze moeten doen voor onze sport. Ik heb geen werkgever hoeft geen verantwoording af te leggen ben niet gebonden aan een sponsor waarvan ik rackets moet gebruiken of kleding moet dragen. Ik kan dus altijd echt mijn mening geven over materiaal of kennis, en de meeste van jullie weten dan ook dat ik dat doe ongeacht de gevolgen. Daarmee ben ik ook iets bijzonders want ik kan echt zeggen dat ik geheel onafhankelijk ben van wat en wie dan ook.

Bondsbestuurders komen en gaan en laten bijna altijd een grotere puinhoop achter dan de rotzooi die ze vonden, Nationale coaches en technische Directeuren verdwijnen in de anonimiteit en laten geen enkel spoor achter van enige kennis. Het laatste badminton boek dat verscheen in Nederland was het Basisboek Badminton van de uitgeverij Tirion, dat was 35 jaar geleden. In de tussentijd heeft geen enkele Nationale coach of technisch directeur iets geschreven van enige betekenis voor/over onze sport.

Ik begrijp ook wel waarom, het is enig om je gedachten over onze sport op te schrijven en op het Internet te zetten, je zou wel eens aangevallen kunnen worden over je mening en wat als je het fout heb? Er zijn een klein aantal trainers die wel durven te schrijven en voor hun mening willen uitkomen: Henri Vervoort, Aad van Zeijl, Roel van Heuckelom, Rien de Kort, Rene sehr en Huynh Nhut Duong. Deze coaches hebben een ding gemeen ze zijn allemaal betrokken bij de ontwikkelingen van Orø, ik stel het ook als eis aan nieuwe trainers in onze opleiding dat als je wil slagen je voor je mening moet durven uit te komen en dus schrijf je en zet je het op het Internet. Daarom hebben coaches uit onze stal de toekomst, misschien nog niet op dit moment maar wel in de tijd die nog gaat komen. Er is op het Internet NIETS terug te vinden over BNL als het gaat over de ontwikkeling van onze sport, die kennis (als die er is) gaat verloren en het is weggegooid geld.) Over de Orø trainers staat er heel veel op het Internet en dat verklaard ook het succes wat we hebben, René en Aad in Nederland, Roel in België, Henri in Italië, Huynh in Vietnam, ze doen het allemaal buitensporig goed in de landen waar ze werken.

De manier waarop ik denk over onze sport is de tijd ver vooruit, en het is iets wat ze bij BNL natuurlijk niet begrijpen want daar zijn ze bezig met dingen die onze sport nou niet bepaald ten goede komen. Lang nadat ik ben vertrokken zullen er mensen zijn die mijn stukjes lezen, de video’s zien en het implementeren in het beleid van hun organisatie en trainers opleiding. Het is een fijne gedachte dat je in een groepje mensen terecht komt die tijdens hun leven niet begrepen werden, gewoon omdat ze hun tijd ver vooruit waren.